Temat

Porównywanie różnicowe. O ile więcej? O ile mniej?

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:

3) porównuje liczby naturalne.

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy.

2. Zastosowanie porównywania różnicowego do rozwiązywania zadań z treścią.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy.

2. Stosuje porównywanie różnicowe do rozwiązywania zadań z treścią.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Stacje zadaniowe.

Formy pracy

1. Praca z całą klasą.

2. Praca w grupach.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel prosi, aby wstały osoby, które:

- mają więcej niż 15 znajomych,

- lubją mniej niż 10 programów telewizyjnych,

- mają w domu więcej niż dwa zwierzaki,

- przeczytały w tym miesiącu więcej niż 5 książek,

- mają w piórniku mniej niż 8 kredek.

Dyskusja – jakie umiejętności matematyczne były potrzebne, aby prawidłowo wykonywać polecenia nauczyciela? Jakie zależności matematyczne zostały wykorzystane?

Uczniowie przypominają pojęcia: liczba większa, liczba mniejsza. Rozwiązują zadanie utrwalające te pojęcia.

Polecenie

W miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <, > lub =.

a) 12 ……. 14

b) 59 …….. 57

c) 100 ……. 63

d) 4 ……… 45

e) 124 ……. 142

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują przykłady użycia zwrotów: „ o ile więcej” , „o ile mniej”. Ich zadaniem jest dopasowanie odpowiednich działań do przedstawionych sytuacji.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają swoje wnioski.

[SLIDESHOW]

Wnioski

- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie.

- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.

STACJE ZADANIOWE

Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.

Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.

Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.

Stacja 1. Zadanie 1

Uzupełnij tabelkę.

[Tabela 1]

Stacja 2. Zadanie 2

[Tabela 2]

Stacja 3. Zadanie 3

Dokończ zdania.

a) Liczba o 5 większa od 16, to ………

b) Liczba o 32 większa od 48, to ………

c) Liczba o 16 mniejsza od 59, to ………

d) Liczba o 14 większa od 68, to ………

Stacja 4. Zadanie 4

Na rysunku zaznaczono przeciętne wysokości ciała wybranych ras psów. Przedstawiono kolejno: bernardyna, owczarka niemieckiego, dalmatyńczyka, jamnika, mopsa i yorka.

[Rysunek 1]

1. O ile centymetrów york jest niższy od owczarka niemieckiego?

2. O ile centymetrów jamnik jest wyższy od mopsa?

3. O ile centymetrów dalmatyńczyk jest niższy od bernardyna?

4. O ile centymetrów owczarek niemiecki jest wyższy od jamnika?

Stacja 5. Zadanie 5

Rozwiąż każde z poniższych zadań. Zapisz obliczenia i odpowiedź.

1. Samochód wujka Piotrka spala 10 l benzyny na 100 km, a samochód taty Piotrka spala o 2 l mniej. Ile litrów paliwa na 100 km spala samochód taty Piotrka?

2. Tomek ma 12 lat, a jego mama o 23 lata więcej. Ile lat ma mama Tomka?

3. Zosia ma 230 zł oszczędności. O ile mniej zaoszczędził Krzyś, który ma w skarbonce 150 zł?

4. W sklepiku szkolnym w poniedziałek sprzedano 54 butelki soku. We wtorek sprzedano o trzy butelki mniej niż w poniedziałek, a w środę o pięć więcej niż we wtorek. Ile butelek soków sprzedano w ciągu tych trzech dni?

Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.

Zadanie dla chętnych

Wojtek jest o dwa lata starszy od Maćka, a Maciek o rok starszy od Kuby. Wiktor jest o dwa lata młodszy od Kuby, a Antek cztery lata młodszy od Kuby.

Chłopcy razem mają 58 lat. Ile lat ma Kuba? Zapisz obliczenia i odpowiedź.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :

- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie;

- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.