Scenariusz
Temat
Porównywanie różnicowe. O ile więcej? O ile mniej?
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne.
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
6) porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie liczb naturalnych z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Zastosowanie porównywania różnicowego do rozwiązywania zadań z treścią.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. Porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy.
2. Stosuje porównywanie różnicowe do rozwiązywania zadań z treścią.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stacje zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi, aby wstały osoby, które:
- mają więcej niż 15 znajomych,
- lubją mniej niż 10 programów telewizyjnych,
- mają w domu więcej niż dwa zwierzaki,
- przeczytały w tym miesiącu więcej niż 5 książek,
- mają w piórniku mniej niż 8 kredek.
Dyskusja – jakie umiejętności matematyczne były potrzebne, aby prawidłowo wykonywać polecenia nauczyciela? Jakie zależności matematyczne zostały wykorzystane?
Uczniowie przypominają pojęcia: liczba większa, liczba mniejsza. Rozwiązują zadanie utrwalające te pojęcia.
Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <, > lub =.
a) 12 ……. 14
b) 59 …….. 57
c) 100 ……. 63
d) 4 ……… 45
e) 124 ……. 142
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują przykłady użycia zwrotów: „ o ile więcej” , „o ile mniej”. Ich zadaniem jest dopasowanie odpowiednich działań do przedstawionych sytuacji.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają swoje wnioski.
[SLIDESHOW]
Wnioski
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie.
- Jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.
STACJE ZADANIOWE
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Stacja 1. Zadanie 1
Uzupełnij tabelkę.
[Tabela 1]
Stacja 2. Zadanie 2
[Tabela 2]
Stacja 3. Zadanie 3
Dokończ zdania.
a) Liczba o 5 większa od 16, to ………
b) Liczba o 32 większa od 48, to ………
c) Liczba o 16 mniejsza od 59, to ………
d) Liczba o 14 większa od 68, to ………
Stacja 4. Zadanie 4
Na rysunku zaznaczono przeciętne wysokości ciała wybranych ras psów. Przedstawiono kolejno: bernardyna, owczarka niemieckiego, dalmatyńczyka, jamnika, mopsa i yorka.
[Rysunek 1]
1. O ile centymetrów york jest niższy od owczarka niemieckiego?
2. O ile centymetrów jamnik jest wyższy od mopsa?
3. O ile centymetrów dalmatyńczyk jest niższy od bernardyna?
4. O ile centymetrów owczarek niemiecki jest wyższy od jamnika?
Stacja 5. Zadanie 5
Rozwiąż każde z poniższych zadań. Zapisz obliczenia i odpowiedź.
1. Samochód wujka Piotrka spala 10 l benzyny na 100 km, a samochód taty Piotrka spala o 2 l mniej. Ile litrów paliwa na 100 km spala samochód taty Piotrka?
2. Tomek ma 12 lat, a jego mama o 23 lata więcej. Ile lat ma mama Tomka?
3. Zosia ma 230 zł oszczędności. O ile mniej zaoszczędził Krzyś, który ma w skarbonce 150 zł?
4. W sklepiku szkolnym w poniedziałek sprzedano 54 butelki soku. We wtorek sprzedano o trzy butelki mniej niż w poniedziałek, a w środę o pięć więcej niż we wtorek. Ile butelek soków sprzedano w ciągu tych trzech dni?
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę.
Zadanie dla chętnych
Wojtek jest o dwa lata starszy od Maćka, a Maciek o rok starszy od Kuby. Wiktor jest o dwa lata młodszy od Kuby, a Antek cztery lata młodszy od Kuby.
Chłopcy razem mają 58 lat. Ile lat ma Kuba? Zapisz obliczenia i odpowiedź.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile więcej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy dodawanie;
- jeżeli w zadaniu występuje zwrot „o ile mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy odejmowanie.