Scenariusz
Temat
Prawo odbicia światła
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Optyka. Uczeń:
2) opisuje zjawisko odbicia od powierzchni płaskiej i od powierzchni sferycznej.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Opisuje zjawisko odbicia światła.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozpoznaje zjawisko odbicia światła.
2. Formułuje prawo odbicia światła.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- rozpoznaje zjawisko odbicia światła,
- wyjaśnia zjawisko odbicia światła.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza z uczniami dyskusję na temat:
Jakie powierzchnie najlepiej odbijają światło?
Uczniowie podczas burzy mózgów formułują definicję zwierciadła.
Definicja:
Zwierciadło to gładka powierzchnia odbijająca światło.
Zwierciadło płaskie to płaska, wypolerowana powierzchnia, która w przypadku idealnym nie absorbuje i nie rozprasza światła – jedynie odbija promienie świetlne.
Realizacja lekcji
Uczniowie wiedzą już, że światło rozchodzi się prostoliniowo. Doświadczalnie sprawdzają, w jakim kierunku rozchodzi się światło odbite od gładkiej wypolerowane powierzchni. Uczniowie pracują w małych grupach.
Doświadczenie
Problem badawczy:
W jakim kierunku rozchodzą się promienie świetlne odbite od gładkiej wypolerowanej powierzchni?
Hipoteza:
Kąt padania promienia świetlnego jest równy kątowi odbicia.
Potrzebne materiały:
- wskaźnik laserowy lub lampa z przesłoną,
- kątomierz,
- nożyczki,
- zwierciadło płaskie.
Instrukcja:
1. Według podanej instrukcji przygotuj i wytnij cztery rysunki.
Zwierciadło umieść w pozycji wskazanej na rysunku. Promień świetlny przepuść dokładnie wzdłuż narysowanej strzałki. Następnie, możliwie jak najdokładniej, odwzoruj ołówkiem przebieg promienia odbitego. Powtórz ćwiczenie dla wszystkich czterech rysunków.
2. Każdy z rysunków zegnij tak, by promień padający i odbity pokrywały się. Otwórz rysunki, rozprostuj je i ułóż obok siebie. Zanotuj swoje spostrzeżenia.
3. Zmierz kąt pomiędzy promieniem padającym a linią zagięcia, a następnie kąt pomiędzy promieniem odbitym i linią zagięcia. Oznacz je jako α i β i zapisz ich wartości w zeszycie.
4. Wklej do zeszytu rysunki.
[Ilustracja 1]
Wniosek:
Kąt padania i kąt odbicia są sobie równe.
Uczniowie uogólniają wyniki otrzymane w doświadczeniu. Formułują prawo odbicia i przedstawiają je graficznie.
Polecenie 1
Sporządź schematyczny rysunek podsumowujący wykonane doświadczenie.
Sformułuj prawo odbicia światła. Podpisz odpowiednio elementy rysunku.
Rozwiązanie:
[Ilustracja 2]
Kąt odbicia jest równy kątowi padania. Promień padający i promień odbity oraz normalna w punkcie padania leżą w tej samej płaszczyźnie.
Uczniowie ćwiczą zastosowanie prawa odbicia.
Nauczyciel przypomina uczniom o używaniu kątomierza i dokładnym wykonywaniu rysunków.
Polecenie 2
Na rysunkach przedstawione są dwa lustra w różnych ustawieniach. Narysuj przebieg promienia świetlnego po odbiciu od ich powierzchni dla każdego przypadku. Zaznacz normalną w każdym punkcie odbicia. Użyj kątomierza.
[Ilustracja 3]
Rozwiązanie:
[Ilustracja 4]
Nauczyciel omawia z uczniami zastosowanie prawa odbicia w sytuacjach znanych z codziennego życia.
Uczniowie podają znane im przykłady zastosowania prawa odbicia.
Polecenie 3
Prosty peryskop wykorzystujący dwa zwierciadła płaskie nachylone pod kątem 45° pozwala na prowadzenie obserwacji zza wysokiej ściany lub przeszkody. Naszkicuj przebieg promieni świetlnych w peryskopie przebiegających od obiektu do oka obserwatora.
Rozwiązanie:
[Ilustracja 5]
Uczniowie rozwiązują problem ustawienia zwierciadeł w przypadku znanego przebiegu promieni świetlnych.
Polecenie 4
W pudełkach umieszczone są lustra, które kierują promienie świetlne w sposób pokazany na rysunku. Narysuj ich położenie na podanych schematach. Uzupełnij bieg promieni świetlnych.
[Ilustracja 6]
Podsumowanie lekcji
Prawo odbicia światła.
Kąt odbicia jest równy kątowi padania. Promień padający i promień odbity oraz normalna w punkcie padania leżą w tej samej płaszczyźnie.