Scenariusz
Temat
Kąty i ich rodzaje
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VIII. Kąty.
Uczeń:
1. wskazuje w dowolnym kącie ramiona i wierzchołek;
3. rysuje kąty mniejsze od 180°;
4. rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie kątów prostych, ostrych, rozwartych, półpełnych i pełnych.
2. Rysowanie kątów prostych, ostrych, rozwartych, półpełnych i pełnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje kątów,
- rysuje kąty proste, ostre, rozwarte, półpełne i pełne.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Burza mózgów.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z pojęciem kąta, a także poznają podstawowe rodzaje kątów.
Uczniowie, opierając się na potocznym znaczeniu słowa „kąt”, wskazują modele kątów w otaczającej nas rzeczywistości.
[Ilustracja 1]
Realizacja lekcji
Polecenie 1
Uczniowie rysują w zeszycie kilka kątów. Omawiają ich podobieństwa i różnice.
Następnie, metodą burzy mózgów, przy pomocy nauczyciela formułują definicję kąta.
Definicja:
Kątem nazywamy część płaszczyzny wyznaczoną przez dwie półproste o wspólnym początku wraz
z tymi półprostymi. Półproste te wyznaczają dwa kąty. Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich wspólny początek wierzchołkiem kąta.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uczniowie zginają kartkę papieru w dowolnym miejscu. Następnie zginają ją ponownie, tak, aby pokrywały się linie pierwszego zagięcia. Otrzymują model kąta, który porównują z największym kątem w ekierce.
Zbudowany kąt, to kąt prosty. Kąt prosty możemy zaznaczyć łukiem i kropką.
[Ilustracja 3]
Polecenie 3
Nauczyciel podaje uczniom określenia rodzajów kątów: ostre, proste, rozwarte, półpełne i pełne
i przedstawia je na rysunkach.
Nauczyciel rysuje na tablicy klika różnych kątów. Uczniowie przyporządkowują kąty
do odpowiedniego rodzaju.
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
- kąt półpełny, to kąt, którego ramiona tworzą prostą,
- kąt pełny to kąt, którego ramiona się pokrywają,
- kąt ostry, to kąt, który jest mniejszy od kąta prostego,
- kąt rozwarty, to kąt, który jest mniejszy od kąta półpełnego i większy od kąta prostego.
Polecenie 4
Uczniowie rysują po dwa przykłady kątów ostrych, prostych, rozwartych, półpełnych i pełnych. Nazywają każdy z nich.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie rodzaju kąta.
[Geogebra aplet 1]
Polecenie dla chętnych:
Określ, jaki kąt: ostry, prosty, rozwarty, półpełny, czy pełny zakreśla wskazówka minutowa pomiędzy godzinami:
a) 5.12, a 5.20
b) 4.30, a 5.00
c) 3.15, a 3.40
d) 1.20, a 1.35
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia dodatkowe. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Kątem nazywamy część płaszczyzny wyznaczoną przez dwie półproste o wspólnym początku. Półproste te wyznaczają dwa kąty. Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich wspólny początek wierzchołkiem kąta,
Rozróżniamy kąty: ostre, proste, rozwarte, półpełne i pełne,
- kąt prosty, to taki kąt, jak największy kąt w ekierce,
- kąt ostry, to kąt, który jest mniejszy od kąta prostego,
- kąt rozwarty, to kąt, który jest mniejszy od kąta półpełnego i większy od kąta prostego,
- kąt półpełny, to kąt, którego ramiona tworzą prostą,
- kąt pełny to kąt, którego ramiona się pokrywają.