Scenariusz
Temat
Dodawanie liczb całkowitych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Liczby całkowite. Uczeń:
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie liczb całkowitych.
2. Wykorzystywanie przemienności i łączności dodawania.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje liczby całkowite, interpretuje dodawanie na osi liczbowej,
- określa znak sumy liczb całkowitych.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczeń przynosi na lekcję przygotowane w domu kartoniki z zapisanymi na nich liczbami:
- – 6, -5, -4, -3, -2, -1 – na żółtych kartonikach,
- 1,2,3,4,5,6 – na czerwonych kartonikach,
- 0 – na zielonym kartoniku.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak dodajemy liczby całkowite.
Uczniowie przypominają pojęcie wartości bezwzględnej liczby.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie jak dodajemy liczby całkowite.
Uczniowie pracują w parach. Korzystają z przygotowanych w domu kartoników.
Każda z grających osób losuje dwie karty i dodaje zapisane na nich liczby. Wygrywa ta osoba, która otrzymała większą sumę.
Całą procedurę uczniowie powtarzają kilka razy. Poprawność wyników sprawdzają za pomocą kalkulatorów.
Dyskusja – od czego zależy znak sumy dwóch liczb całkowitych.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną.
- Suma dwóch liczb dodatnich jest liczbą dodatnią.
- Suma liczb przeciwnych jest równa zero.
- Suma liczby dodatniej i ujemnej jest ujemna, jeżeli wartość bezwzględna liczby ujemnej jest większa od wartości bezwzględnej liczby dodatniej.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 1
Określ znak sumy, bez wykonywania obliczeń.
a) ( - 2456) + 67
b) (- 876) + 943
c) (- 345) + 6578
d) 123 + (- 32)
Polecenie 2
Dla każdej z podanych liczb znajdź liczbę o 8 większą.
- 1, - 5, - 6, - 8, -15.
Polecenie 3
Dodają liczbę – 14 do każdej z podanych liczb.
- 3, - 12, 6, 30, - 6.
Polecenie 4
Oblicz. Dodaj do siebie najpierw składniki dodatnie, następnie ujemne i oblicz sumę otrzymanych wyników.
a) (- 5) + 12 + (- 8) + 9
b) 30 + (- 7) + (- 6) + (- 4)
c) (- 30) + 17 + 6 + (- 4)
Polecenie dla chętnych:
Suma kilku kolejnych liczb całkowitych jest równa – 4. Ile jest tych liczb?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną.
- Suma dwóch liczb dodatnich jest liczbą dodatnią.
- Suma liczb przeciwnych jest równa zero.
- Aby dodać kilka liczb całkowitych, warto dodać do siebie najpierw składniki dodatnie, następnie ujemne i obliczyć sumę otrzymanych wyników.