Scenariusz
Temat
Cechy podzielności liczb przez dwa, pięć, dziesięć i sto
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
7) rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie liczb podzielnych przez 2.
2. Rozpoznawanie liczb podzielnych przez 5, 10 i 100.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje liczby parzyste i podaje ich przykłady,
- rozpoznaje liczby podzielne przez 5, 10, 100 i podaje ich przykłady.
Metody kształcenia
1. Dywanik pomysłów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję 4 karteczki. Na każdej z nich zapisuje jedną z liczb: 0, 1, 4, 5.
Uczniowie rozmawiają o tym, co to znaczy, że liczba jest dzielnikiem innej liczby naturalnej. Przypominają również pojęcie wielokrotności liczby naturalnej.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie zajęć będą rozpoznawać i zapisywać liczby podzielne przez 2, 5, 10 i 100.
Polecenie 1
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego cechy podzielności przez dwa.
[Slideshow]
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie rozpoznają liczby podzielne przez 2, czyli liczby parzyste.
Polecenie 2
Spośród podanych liczb: 1 345 672, 786 003, 93 887, 200 004, 1 000 006, 33 458, 20 000, 34 655, 10 000 001, 87 007, 83 934, 90 009 wypisz liczby parzyste.
Polecenie 3
Wypisz cztery kolejne liczby naturalne podzielne przez 2, większe od 430 i mniejsze o 450 takie, których suma jest największa.
Polecenie 4
Praca w grupach. Zadaniem uczniów jest wypisanie dziesięciu początkowych, kolejnych wielokrotności liczb 5, 10 i 100. Następnie wykorzystując dywanik pomysłów, uczniowie starają się sformułować zasady podzielności liczb przez 5, 10 i 100.
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- liczba naturalna jest podzielna przez 5, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0 lub 5,
- liczba naturalna jest podzielna przez 10, gdy w rzędzie jedności ma cyfrę 0,
- liczba naturalna jest podzielna przez 100, gdy w rzędzie jedności i w rzędzie dziesiątek ma cyfrę 0.
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie rozpoznają liczby podzielne przez 5, 10 i 100.
Polecenie 5
Spośród podanych liczb: 45 675, 20 300, 5 560, 20 005, 650 000, 24 030, 46 705, 273 850 wypisz:
a) liczby podzielne przez 5,
b) liczby podzielne przez 10,
c) liczby podzielne przez 100.
Polecenie 6
Podaj największą i najmniejszą liczbę pięciocyfrową podzielną przez 5.
Uczniowie korzystają z karteczek przyniesionych na lekcję.
Polecenie 7
Wykorzystaj karteczki z cyframi przygotowane na lekcję. Ułóż z nich wszystkie liczby trzycyfrowe podzielne przez:
a) 2,
b) 5,
c) 10.
Cyfry w liczbie nie mogą się powtarzać.
Polecenie dla chętnych
Suma pewnej liczby dwucyfrowej jest równa 13. Liczba ta jest o 2 za duża, aby dzielić się bez reszty przez 5, i o 1 za mała, aby dzielić się bez reszty przez 2. Co to za liczba?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia formułując wnioski do zapamiętania.
Liczba naturalna jest podzielna:
- przez 2, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0, 2, 4, 6, lub 8,
- przez 5, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0 lub 5,
- przez 10, gdy w rzędzie jedności ma cyfrę 0,
- przez 100, gdy w rzędzie jedności i w rzędzie dziesiątek ma cyfrę 0.