Temat

Rozwiązywanie zadań tekstowych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIV. Zadania tekstowe. Uczeń:

2) wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;

3) dostrzega zależności między podanymi informacjami;

4) dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne  przedstawianie danych.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Zbudowanie schematu rozwiązania zadania tekstowego.

3. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Tworzy schemat  rozwiązania zadania tekstowego.

2. Układa i rozwiązuje zadania tekstowe różnymi sposobami.

Metody kształcenia

1. Oś czasu.

2. Dwie gwiazdy, jedno życzenie.

Formy pracy

1. Praca zbiorowa.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają, w jakiej kolejności wykonuje się działania w wieloetapowych wyrażeniach arytmetycznych.

Podają przykłady najczęściej popełnianych błędów w obliczeniach.

Wspólnie zastanawiają się, w jakich sytuacjach życia codziennego wykorzystuje się umiejętności związane z wykonywaniem dodawania, odejmowania czy mnożenia. Formułują krótkie zadania prowadzące do takich obliczeń.

Nauczyciel informuje, że takie zadania matematycy nazywają zadaniami tekstowymi. Celem zajęć będzie poznanie sposobów rozwiązywania takich zadań.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują w małych grupach. W każdej z grup wybierany jest jeden z uczniów. Przedstawia on kilka najważniejszych zdarzeń ze swojego życia. Pozostali uczniowie rysują odpowiednią oś czasu i zaznaczają na niej te zdarzenia. Korzystając z tak zebranych danych, uczniowie układają dwa zadania tekstowe, które dają do rozwiązania innej grupie.

Podsumowaniem tej części zajęć powinno być wspólne omówienie problemów, jakie wynikały w czasie rozwiązywania zadań. A następnie wypracowanie schematu rozwiązania zadania tekstowego.

Schemat rozwiązania zadania tekstowego.

1. Uważnie przeczytaj zadanie.

2. Wynotuj dane i szukane – możesz zrobić to na rysunku.

3. Zapisz i wykonaj odpowiednie obliczenia.

4. Sprawdź, czy znaleziona przez ciebie odpowiedź spełnia warunki zadania.

5. Zapisz odpowiedź.

Uczniowie nadal pracują w małych grupach . Ich zadaniem jest przeanalizowanie sposobu rozwiązania zadania zamieszczonego w aplecie.

Polecenie

Przeanalizuj materiał zawarty w Ilustracji interaktywnej.

[Ilustracja interaktywna]

Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie

Zadania tekstowe można rozwiązywać różnymi sposobami. Na przykład układając i wykonując odpowiednie działanie lub graficznie.

Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości, rozwiązując zadania.

Polecenie
Rozwiąż graficznie poniższe zadania.

1. Pan Janek i pan Franek wyruszyli rowerami jednocześnie z tego samego punktu i jadą tą samą trasą. Pan Janek w ciągu pół godziny pokonuje drogę długości 5 km, a pan Franek 6 km. W jakiej odległości od siebie znajdą się panowie po 3 godzinach jazdy?

2. Pani Ania ma trzy deski. Druga deska jest dwa razy dłuższa niż pierwsza. Długość trzeciej deski jest równa sumie długości pierwszej i drugiej deski. Oblicz długość trzeciej deski, jeżeli pierwsza deska ma długość 80 cm.

Polecenie
Rozwiąż zadania, korzystając z ustalonego wcześniej schematu rozwiązania zadania tekstowego.

1. Zuzia codziennie zjada dwie kulki lodów śmietankowych. Ile pieniędzy wydaje na te lody w ciągu tygodnia, jeżeli jedna kulka lodów kosztuje 2,30 zł?

2. Kinga ma 160 cm wzrostu. Jola jest od niej o 12 cm wyższa. Kasia jest o 8 cm niższa od Joli. Ile centymetrów wzrostu ma Kasia?

Grupy wzajemnie oceniają rozwiązane zadania, metodą „dwie gwiazdy, jedno życzenie”.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

Schemat rozwiązania zadania tekstowego

1. Uważnie przeczytaj zadanie.

2. Wynotuj dane i szukane – możesz zrobić to na rysunku.

3. Zapisz i wykonaj odpowiednie obliczenia.

4. Sprawdź, czy znaleziona przez ciebie odpowiedź spełnia warunki zadania.

5. Zapisz odpowiedź.