Scenariusz
Temat
Rozwiązywanie zadań tekstowych – liczby ujemne
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Liczby całkowite. Uczeń:
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2) Wykonywanie prostych obliczeń na liczbach całkowitych.
3) Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem liczb ujemnych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje obliczenia na liczbach całkowitych,
- rozwiązuje zadania tekstowe z wykorzystaniem liczb ujemnych.
Metody kształcenia
1) Gra dydaktyczna - domino matematyczne.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w parach przypominają sobie sposoby wykonywania działań na liczbach całkowitych. W tym celu układają kostki domina matematycznego, otrzymanego od nauczyciela.
Domino matematyczne:
Poprawność ułożenia swojego domina, uczniowie sprawdzają za pomocą kalkulatora. Korygują ewentualne błędy lub proszą nauczyciela o wyjaśnienie.
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie wykorzystanie umiejętności wykonywania działań na liczbach całkowitych w rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Realizacja lekcji
Uczniowie nadal pracują w parach, rozwiązują zadanie, korzystając z apletu.
Polecenie
Rozwiąż poniższe zadania, opisujące zmiany temperatury powietrza w pewnej miejscowości. Sprawdź poprawność uzyskanych wyników, korzystając z apletu. Określ w każdym przypadku, czy temperatura była dodatnia czy ujemna.
1. Rano temperatura powietrza była równa -4°C. W południe wzrosła o 4°C. Jaka była temperatura powietrza w południe?
2. Wieczorem temperatura powietrza była równa 0°C. O północy spadła aż o 10°C. Jaka była temperatura powietrza o północy?
3. O świcie temperatura powietrza była równa -3°C. W dzień spadła o 6°C. Jaka temperatura powietrza była w dzień?
[Geogebra aplet]
Po zakończonym ćwiczeniu, uczniowie dzielą się refleksjami na temat swojej pracy. Ustalają sens matematyczny określeń: powyżej zera, poniżej zera, zero lub poniżej zera, zero lub powyżej zera.
Zapisują wniosek:
- liczba większa od zera lub równa zero to liczba nieujemna,
- liczba mniejsza od zera lub równa zero to liczba niedodatnia.
Uczniowie pracują indywidualnie. Ich zadaniem jest znalezienie hasła, które zostanie utworzone z liter, odpowiadających znalezionym liczbom.
Polecenie
Rozwiąż zadania. Litery odpowiadające znalezionym liczbom wpisz do tabelki i odczytaj hasło.
Zadanie 1
Irek miał 10 zł. Kupił lody za 6 zł, za 7 zł kupił ciastka i za 2 zł kupił zeszyt. Ile pieniędzy musiał pożyczyć od kolegi, żeby zapłacić za zakupy?
[Tabela 1]
Zadanie 2
Marek i Darek rzucają na przemian kostką do gry. Za wyrzucenie parzystej liczby oczek, otrzymuje się 2 pkt. Za wyrzucenie nieparzystej – odejmuje się 4 pkt. Marek rzucił kostką 3 razy. Za pierwszym i drugim razem wyrzucił pięć oczek, za trzecim razem wyrzucił 4 oczka. Ile ma teraz punktów, jeżeli początkowo miał 2 pkt.?
[Tabela 2]
Zadanie 3
O godzinie 13:00 temperatura powietrza w naszym mieście była równa 30°C. Co godzinę spadała o 20°C. Ile była równa temperatura powietrza o godz. 17:00?
[Tabela 3]
Zadanie 4
Jaką liczbę otrzymam, jeżeli -20 podzielę przez -5?
[Tabela 4]
Zadanie 5
Ryba pływa w morzu na głębokości 10 metrów. Nad rybą, na wysokości 6 m nad powierzchnią morza, lata mewa. W jakiej odległości od siebie znajdują się ryba i mewa?
[Tabela 5]
Hasło:
[Tabela 6]
Uczniowie, którzy najszybciej uzyskają odpowiednie hasło, otrzymują „plusy”.
Zadanie dla chętnych
Sprawdź w dostępnych źródłach informacji, co to jest zero bezwzględne.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Podsumowują wspólnie zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- liczba większa od zera lub równa zero to liczba nieujemna,
- liczba mniejsza od zera lub równa zero to liczba niedodatnia.