Scenariusz
Temat
Objętość ostrosłupa
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XI. Geometria przestrzenna. Uczeń:
3) oblicza objętości i pola powierzchni ostrosłupów prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładzie: Prostokąt ABCD jest podstawą ostrosłupa ABCDS, punkt M jest środkiem krawędzi AD, odcinek MS jest wysokością ostrosłupa. Dane są następujące długości krawędzi: AD = 10 cm, AS = 13 cm oraz AB = 20 cm.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie objętości ostrosłupa.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza objętość ostrosłupa.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Powtórzenie wiadomości o ostrosłupie – gra dydaktyczna.
Wzorując się na popularnej zabawie „w 20 pytań” , nauczyciel prosi uczniów o odgadywanie pomyślanych przez niego ostrosłupów – należy odgadnąć rodzaj ostrosłupa, wymiary jego podstawy i wysokość. Nauczyciel podaje przy tym tylko całkowite pole powierzchni ostrosłupa.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość ostrosłupa.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują w grupach.
Każda grupa otrzymuje pusty pojemnik w kształcie graniastosłupa prawidłowego czworokątnego. Otrzymuje też kilka jednakowych, napełnionych wodą pojemników w kształcie ostrosłupów.
Pojemniki z woda mają takie same wysokości i podstawy, jak pojemnik w kształcie graniastosłupa. Uczniowie przelewają wodę z kolejnych pojemników do pojemnika w kształcie graniastosłupa. Sprawdzają, ile opróżnili w ten sposób pojemników.
Wniosek:
- W pojemniku w kształcie graniastosłupa zmieściła się woda z trzech pojemników w kształcie ostrosłupa. Zatem objętość graniastosłupa jest trzykrotnie większa od objętości ostrosłupa.
Wniosek:
- Objętość ostrosłupa wyraża się wzorem:
gdzie:
PIndeks dolny pp – pole podstawy,
h – wysokość ostrosłupa.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Podstawą ostrosłupa przedstawionego na rysunku jest prostokąt. Oblicz objętość ostrosłupa.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Przeanalizuj rozwiązanie zadania. Następnie spróbuj samodzielnie rozwiązać zadanie w zeszycie.
[Geogebra aplet]
Polecenie
Podstawą ostrosłupa ABCDS jest prostokąt, którego boki pozostają w stosunku 2:3. Trójkąt ACS jest równoboczny, a jego pole jest równe dmIndeks górny 22. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
Polecenie
Ostrosłup prawidłowy sześciokątny o wysokości 10 cm ma objętość równą 120 cmIndeks górny 33. Oblicz długość krawędzi podstawy tego ostrosłupa.
Polecenie dla chętnych:
Oblicz objętość czworościanu foremnego o krawędzi długości a.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Objętość ostrosłupa wyraża się wzorem:
gdzie:
PIndeks dolny pp – pole podstawy,
h – wysokość ostrosłupa.