Scenariusz
Temat
Średnia arytmetyczna i mediana zestawu danych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
3) oblicza średnią arytmetyczną kilku liczb.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie średniej arytmetycznej i mediany zestawu danych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Pytania do eksperta.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi trzech uczniów o przygotowanie w domu zagadnień dotyczących odczytywania danych liczbowych przedstawionych w różny sposób. Zadaniem uczniów jest też zapoznanie się ze sposobami obliczania średniej arytmetycznej i mediany zestawu danych.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich pracuje pod kierunkiem eksperta. Ekspertem jest uczeń, który w domu opracował wskazany przez nauczyciela materiał.
Następnie każdy z ekspertów zapoznaje swoją grupę z pozyskanymi informacjami. Może ilustrować swój wykład przygotowaną w domu prezentacją lub źródłami internetowymi. Uczniowie zadają pytania, zgłębiając tematykę lekcji.
Podsumowaniem tej części zajęć może być sporządzenie przez każdą grupę plakatu, zawierającego wiadomości do zapamiętania.
Polecenie
Uczniowie pracują w grupach, korzystając z komputera. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu określania mediany zestawu danych statystycznych.
W przykładzie pierwszym zmierzono wzrost siódemki uczniów i ustawiono ich w kolejności od najmniejszego do największego.
W przykładzie drugim zważono 6 jabłek i ustawiono je w kolejności od najlżejszego do najcięższego.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski:
- Aby obliczyć średnią arytmetyczną zestawu danych należy je do siebie dodać i otrzymaną sumę podzielić przez ich liczbę.
- Jeżeli w zestawie znajduje się nieparzysta liczba wyników, to medianą jest wyraz znajdujący się na środku uporządkowanego rosnąco zestawu.
- Jeżeli w zestawie jest parzysta liczba danych to mediana jest równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyrazów uporządkowanego rosnąco zestawu.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Uczniowie klasy otrzymali następujące oceny z pracy klasowej z matematyki: 2, 3, 4, 4, 4, 5, 3, 4, 5, 2, 2, 1, 4, 4, 3, 3, 2, 4, 5, 5, 3.
Oblicz średnią arytmetyczną i medianę ocen.
Polecenie
Mediana zestawu danych 7, 4, 8, 3, 10, 9, x jest liczba 8. Podaj x.
Polecenie
Diagram słupkowy przedstawia oceny z pracy klasowej z języka polskiego uczniów klasy 1A i 1B.
[Ilustracja 1]
Oblicz średnią arytmetyczną ocen uczniów klasy 1A i 1B oraz średnią wszystkich uczniów klas pierwszych.
Polecenie
Średnia wieku trzech zawodników wynosi 14. Ile lat ma trener, jeżeli średnia wieku zawodników wraz z trenerem jest o 5 lat większa?
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów.
Polecenie dla chętnych:
Przeprowadź wśród 10 znajomych krótką ankietę dotyczącą miesięcznej wielkości kieszonkowego. Uporządkuj dane i przedstaw je w postaci tabeli. Jaka jest średnia wielkość kieszonkowego? Ile procent znajomych otrzymuje kieszonkowe mniejsze od średniej?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Aby obliczyć średnią arytmetyczną zestawu danych należy je do siebie dodać i otrzymaną sumę podzielić przez ich liczbę.
- Jeżeli w zestawie znajduje się nieparzysta liczba wyników, to medianą jest wyraz znajdujący się na środku uporządkowanego rosnąco zestawu.
- Jeżeli w zestawie jest parzysta liczba danych to mediana jest równa średniej arytmetycznej dwóch środkowych wyrazów uporządkowanego rosnąco zestawu.