Scenariusz
Temat
Liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Zapisywanie liczb naturalnych w postaci sumy.
2. Określanie pozycji cyfry w liczbie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zapisuje liczby naturalne w postaci sumy,
- wskazuje w liczbie cyfrę jedności, cyfrę dziesiątek, cyfrę setek.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca indywidualna.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Na lekcji uczniowie będą pracować parami. Nauczyciel dla każdej pary uczniów przygotowuje zestaw karteczek. Na każdej karteczce zapisana jest jedna z kwot:
97 zł, 79 zł, 425 zł, 245 zł, 452 zł, 703 zł, 730 zł, 307zł, 370 zł lub 288 zł.
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję „banknoty” i „monety”:
- 10 mniejszych i 10 większych kartoników (będą to „banknoty”) wyciętych ze sztywnego papieru . Na każdym mniejszym kartoniku zapisuje „10 zł”, a na większym zapisuje „100 zł”,
- 10 kółek wyciętych ze sztywnego papieru. Zapisuje na każdym „1 zł” (będą to „monety”).
Każdy uczeń przygotowuje również kartkę z listą numerów:
1.
2.
3.
4.
5.
Uczniowie przypominają jak nazywają się symbole za pomocą których zapisywane są liczby, iloma różnymi cyframi arabskimi posługujemy się w naszym systemie liczenia.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie sposobu zapisywania liczb naturalnych w postaci sumy oraz określanie pozycji cyfry w liczbie.
Polecenie 1
Uczniowie pracują w parach wykorzystując zestawy przygotowane przez nauczyciela. Pierwszy uczeń (klient w banku) losuje karteczkę z zapisaną kwotą, drugi (kasjer) odczytuje ją na głos i „wypłaca” wybierając odpowiednią ilość monet i banknotów. „Klient” zapisuje w postaci sumy, ile pieniędzy otrzymał.
Po pięciu próbach, uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie pracują samodzielnie. Ich zadaniem jest zapisanie w postaci sumy podanych kwot pieniędzy.
Polecenie 2
Zapisz kwotę według wzoru:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Uczniowie nadal pracują samodzielnie. Ich zadaniem jest zapisanie pewnej kwoty pieniędzy na podstawie informacji o banknotach i monetach, które się na nią składają.
Polecenie 3
Jaka to kwota? Odpowiedź zapisz cyframi.
a) dziewięć banknotów stuzłotowych, pięć banknotów dziesięciozłotowych i sześć monet
jednozłotowych
b) sześć banknotów dziesięciozłotowych i dwie monety jednozłotowe
c) trzy banknoty stuzłotowe i dwie monety jednozłotowe
d) cztery banknoty stuzłotowe i osiem banknotów dziesięciozłotowych
e) pięć banknotów stuzłotowych
Na podstawie wykonanych ćwiczeń oraz posiadanej wiedzy, uczniowie przypominają, którą cyfrę w liczbie 682 nazywamy cyfrą setek, którą cyfrą dziesiątek, a którą cyfrą jedności.
Dyskusja
Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym?
Dlaczego system liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- system liczbowy, którego używamy nazywamy dziesiątkowym, bo 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, itd.
- system liczbowy, którego używamy nazywamy pozycyjnym, bo znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, czyli pozycji, jaką zajmuje ona w zapisie liczby, np. liczby 54 i 45 nie są równe.
Polecenie 4
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapisanie liczby na podstawie informacji o tym, z ilu setek, dziesiątek i jedności się składa.
[Geogebra aplet]
Uczniowie na karteczkach ponumerowanych od 1 do 5 zapisują liczby, które określa nauczyciel.
Po wykonaniu ćwiczenia, uczniowie zamieniają się w parach kartkami i sprawdzają wzajemnie udzielone przez siebie odpowiedzi.
Polecenie 5
Zapisz za pomocą cyfr:
1. największą liczbę trzycyfrową o różnych cyfrach,
2. najmniejszą liczbę trzycyfrową, której cyfrą setek jest 4, a cyfrą dziesiątek 2,
3. liczbę o 5 setek większą od liczby 321,
4. liczbę o 7 jedności mniejszą od liczby 700,
5. liczbę, która powstanie po zamienieniu miejscami cyfry jedności i cyfry setek w liczbie 563.
Polecenie dla chętnych
Znajdź w Internecie informacje na temat dwójkowego systemu liczbowego. Zapisz w tym systemie liczbę 255.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Najczęściej posługujemy się dziesiątkowym systemem pozycyjnym.
- W systemie dziesiątkowym 10 jedności to jedna dziesiątka,
10 dziesiątek to jedna setka, 10 setek to jeden tysiąc itd.
- W systemie pozycyjnym znaczenie cyfry w liczbie zależy od miejsca, czyli pozycji, jaką zajmuje ona w zapisie liczby, np. liczby 54 i 45 nie są równe.