Temat

Obliczenia procentowe – zastosowanie w rozwiązywaniu praktycznych problemów

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Obliczenia procentowe. Uczeń:

1) oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;

2) oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;

3) oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;

4) stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Wykonywanie obliczeń procentowych.

2. Stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje obliczenia procentowe,

- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie, dyskutując w parach przypominają, w jaki sposób wykonujemy zadania z procentami. Oglądają plakaty, które przygotowali na ostatniej lekcji.

Realizacja lekcji

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i zapoznają się z informacjami dotyczącymi podatków oraz lokat i kredytów.

[Slideshow]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

- Cena netto jest to cena bez podatku VAT.

- Cena brutto jest to cena z podatkiem VAT.

- Cena netto + podatek VAT (od ceny netto) = cena brutto.

- Podatek VAT to w ekonomii podatek od wartości dodanej (ang. Value Added Tax).

- Oprocentowanie – to stopa procentowa, na jaką pieniądze wpłacamy do banku lub pożyczamy z banku. Jest ona zawsze liczona (podawana) w skali roku.

- Odsetki – kwota, którą bank dolicza do wpłaconego kapitału na lokatę zawartą na okres umowny, bądź kwota, która doliczana jest do kwoty zaciąganego kredytu.

Pracując w parach, uczniowie wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązania zadań.

Polecenie

Radio z doliczonym 23% podatkiem VAT kosztuje 520 zł. Oblicz, ile wynosi cena netto tego radia.

Polecenie

Pensja Tomasza wynosi 4600 zł brutto, jednak na jego konto miesięcznie wpływa kwota 3610 zł. Jaki procent pensji jest przeznaczony na podatek i inne świadczenia?

Polecenie

Zosia założyła lokatę, której oprocentowanie wynosi 2,5% w skali roku. Wpłaciła na nią 1500 zł. Ile po roku wyniosły odsetki?

Polecenie

Do banku wpłacono pewną kwotę na 4% (w skali roku). Po roku można było wypłacić 2600 zł. Jaką kwotę wpłacono do banku?

Polecenie

Wojtek wziął kredyt, którego oprocentowanie wynosi 12%. Jaka była kwota kredytu, jeśli odsetki wyniosły 1740 zł?

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:

Gdy przechowujemy pieniądze na lokacie, płacimy 19% podatek od zysku z kapitału.
Oblicz ile zyska po dwóch latach klient, który wpłacił do banku kwotę 2400 zł na lokatę, której oprocentowanie wynosi 2% w skali roku. Uwzględnij podatek od zysku.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Cena netto jest to cena bez podatku VAT.

- Cena brutto jest to cena z podatkiem VAT.

- Cena netto + podatek VAT (od ceny netto) = cena brutto.

- Podatek VAT to w ekonomii podatek od wartości dodanej (ang. Value Added Tax).

- Oprocentowanie – to stopa procentowa, na jaką pieniądze wpłacamy do banku lub pożyczamy z banku. Jest ona zawsze liczona (podawana) w skali roku.

- Odsetki – kwota, którą bank dolicza do wpłaconego kapitału na lokatę zawartą na okres umowny, bądź kwota, która doliczana jest do kwoty zaciąganego kredytu.