Temat

Przewodnik po ZOO

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,

d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzy prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.

Cele szczegółowe

1. Stosuje animację wejścia i wyjścia dla elementów graficznych.

2. Dobiera czas przejścia między poszczególnymi slajdami prezentacji.

Efekty uczenia

Uczeń:

- przygotowuje krótką prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Praca z komputerem.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

W tym projekcie Twoje zadanie polega na zaprojektowaniu wirtualnego ZOO i wykonaniu prezentacji multimedialnej przedstawiającej jego mieszkańców.

Przygotowanie:

- Wybierz zdjęcia zwierząt, które chcesz mieć w swoim ZOO. Mogą być to zdjęcia zrobione przez Ciebie lub znalezione w Internecie. W wybranym programie graficznym wykadruj je, jeśli trzeba, popraw kolory i kontrasty, a na koniec zapisz w wybranym folderze.
- W programie graficznym przygotuj mapę ZOO z miejscami, w których będą mieszkać wybrane przez Ciebie zwierzęta.
- Wykonaj logo Twojego ZOO, które umieścisz w prezentacji.
- Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat wybranych zwierząt i zapisz je w pliku tekstowym.
- W edytorze tekstowym przygotuj zaproszenie na prezentację Twojego ZOO: wstaw wykonane przez Ciebie logo ZOO, napisz i sformatuj treść zaproszenia, określ datę Twojej prezentacji. Na koniec wydrukuj zaproszenia.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

- urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon);
- stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej i program do tworzenia prezentacji multimedialnej;
- ekran i rzutnik w momencie prezentacji wykonanej pracy.

Realizacja lekcji

Masz już wszystkie potrzebne materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej. Nim przystąpisz do jej tworzenia w wybranym przez Ciebie programie starannie ją zaplanuj. Przemyśl układ i treść kolejnych slajdów. Zastanów się, w jaki sposób je zaprezentujesz.

W programie do tworzenia prezentacji wykonaj:

- stronę tytułową, na której umieścisz logo i nazwę ZOO, jego adres,
- na kolejnym slajdzie przedstaw plan ZOO,
- na kolejnych zamieść zdjęcie i opis zwierząt (pamiętaj o podaniu źródeł, z których korzystasz),
- stronę końcową.

Zadbaj o estetykę prezentacji. Zdecyduj się na jeden krój czcionki. Dobierz starannie kolory. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu.

Zastanów się nad metodą prezentacji przygotowanych slajdów, aby zaciekawić jej odbiorców. W tym celu zastosuj:

- wybrane animacje wejścia elementów na slajd,
- dobierz przejścia slajdów.

Pamiętaj przy tym, że mniej czasem znaczy więcej!

Animacja slajdów:

Jednym z często używanych programów do tworzenia prezentacji jest Power Point. Oferuje on dużo możliwości animowania slajdów.

Aby dodać funkcje animacji wejścia grafiki na slajd należy skorzystać z opcji Animacje. Następnie należy kliknąć na wybrany element oraz dodać wybrany styl wejścia, a także wyjścia.

Następnie wybieramy sposób uruchamiania animacji oraz czas trwania poszczególnych etapów. Na bieżąco możemy sprawdzać, czy dobór parametrów jest trafny korzystając z opcji Odtwórz znajdującej się po prawej stronie panela. Dla każdego elementu na slajdzie możemy osobno ustawić parametry animacji. Niechciane animacje usuwamy korzystając z rozwijalnej listy znajdującym się przy nazwie każdego obrazka w panelu po prawej stronie.

Zmianę między kolejnymi slajdami możesz zaprojektować używając opcji Przejścia. Możesz wybrać pomiędzy wieloma sposobami pojawiania się i znikania slajdów, a także dobrać czas pomiędzy przejściami. Możesz także zdecydować, czy przejścia nastąpią automatycznie, czy po naciśnięciu klawisza. Możliwa jest również opcja dodania dźwięku towarzyszącemu zmianie slajdu na następny.

[Grafika interaktywna]

Podsumowanie lekcji

Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub kimś z domowników. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.