Scenariusz
Temat
Przewodnik po ZOO
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzy prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.
Cele szczegółowe
1. Stosuje animację wejścia i wyjścia dla elementów graficznych.
2. Dobiera czas przejścia między poszczególnymi slajdami prezentacji.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przygotowuje krótką prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
W tym projekcie Twoje zadanie polega na zaprojektowaniu wirtualnego ZOO i wykonaniu prezentacji multimedialnej przedstawiającej jego mieszkańców.
Przygotowanie:
- Wybierz zdjęcia zwierząt, które chcesz mieć w swoim ZOO. Mogą być to zdjęcia zrobione przez Ciebie lub znalezione w Internecie. W wybranym programie graficznym wykadruj je, jeśli trzeba, popraw kolory i kontrasty, a na koniec zapisz w wybranym folderze.
- W programie graficznym przygotuj mapę ZOO z miejscami, w których będą mieszkać wybrane przez Ciebie zwierzęta.
- Wykonaj logo Twojego ZOO, które umieścisz w prezentacji.
- Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat wybranych zwierząt i zapisz je w pliku tekstowym.
- W edytorze tekstowym przygotuj zaproszenie na prezentację Twojego ZOO: wstaw wykonane przez Ciebie logo ZOO, napisz i sformatuj treść zaproszenia, określ datę Twojej prezentacji. Na koniec wydrukuj zaproszenia.
Do wykonania projektu potrzebujesz:
- urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon);
- stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej i program do tworzenia prezentacji multimedialnej;
- ekran i rzutnik w momencie prezentacji wykonanej pracy.
Realizacja lekcji
Masz już wszystkie potrzebne materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej. Nim przystąpisz do jej tworzenia w wybranym przez Ciebie programie starannie ją zaplanuj. Przemyśl układ i treść kolejnych slajdów. Zastanów się, w jaki sposób je zaprezentujesz.
W programie do tworzenia prezentacji wykonaj:
- stronę tytułową, na której umieścisz logo i nazwę ZOO, jego adres,
- na kolejnym slajdzie przedstaw plan ZOO,
- na kolejnych zamieść zdjęcie i opis zwierząt (pamiętaj o podaniu źródeł, z których korzystasz),
- stronę końcową.
Zadbaj o estetykę prezentacji. Zdecyduj się na jeden krój czcionki. Dobierz starannie kolory. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu.
Zastanów się nad metodą prezentacji przygotowanych slajdów, aby zaciekawić jej odbiorców. W tym celu zastosuj:
- wybrane animacje wejścia elementów na slajd,
- dobierz przejścia slajdów.
Pamiętaj przy tym, że mniej czasem znaczy więcej!
Animacja slajdów:
Jednym z często używanych programów do tworzenia prezentacji jest Power Point. Oferuje on dużo możliwości animowania slajdów.
Aby dodać funkcje animacji wejścia grafiki na slajd należy skorzystać z opcji Animacje. Następnie należy kliknąć na wybrany element oraz dodać wybrany styl wejścia, a także wyjścia.
Następnie wybieramy sposób uruchamiania animacji oraz czas trwania poszczególnych etapów. Na bieżąco możemy sprawdzać, czy dobór parametrów jest trafny korzystając z opcji Odtwórz znajdującej się po prawej stronie panela. Dla każdego elementu na slajdzie możemy osobno ustawić parametry animacji. Niechciane animacje usuwamy korzystając z rozwijalnej listy znajdującym się przy nazwie każdego obrazka w panelu po prawej stronie.
Zmianę między kolejnymi slajdami możesz zaprojektować używając opcji Przejścia. Możesz wybrać pomiędzy wieloma sposobami pojawiania się i znikania slajdów, a także dobrać czas pomiędzy przejściami. Możesz także zdecydować, czy przejścia nastąpią automatycznie, czy po naciśnięciu klawisza. Możliwa jest również opcja dodania dźwięku towarzyszącemu zmianie slajdu na następny.
[Grafika interaktywna]
Podsumowanie lekcji
Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub kimś z domowników. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.