Scenariusz
Temat
Ścieżka dźwiękowa i ścieżka tekstowa
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia estetycznych kompozycji graficznych: tworzy kolaże, wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce zgodnie z przeznaczeniem, nagrywa krótkie filmy oraz poddaje je podstawowej obróbce cyfrowej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Poznanie podstawowych zasad tworzenia filmów.
Cele szczegółowe
Umiejętność obsługi oprogramowania do tworzenia filmów.
Efekty uczenia
Uczeń potrafi obsłużyć oprogramowanie do tworzenia filmów.
Metody kształcenia
Dyskusja.
Ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy
Praca własna ucznia.
Praca w grupie.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Odpowiedz na pytania wprowadzające:
1. Co to jest soundtrack?
2. Co to jest dubbling?
3. Co to jest film niemy?
Przedyskutujcie odpowiedzi na forum klasy.
Realizacja lekcji
Czy wiesz, że 6 października 1927 roku odbył się pierwszy w historii pokaz filmu dźwiękowego. Wtedy pokazano film braci Warnerów „Śpiewak jazzbandu”, w którym udźwiękowiono część dialogów, a także można było usłyszeć piosenki tytułowego śpiewaka. Można powiedzieć, że był to koniec ery filmów niemych. W czasie projekcji takiego filmu, pianista odgrywał melodię, która odpowiadała odgrywanej scenie. Od tamtej pory wszystkie filmy nagrywane są z głosem aktorów. Obcojęzyczne filmy, które możemy oglądać często mają podmienioną ścieżkę dźwiękową i aktorzy mówią nie swoimi głosami lecz głosami innych aktorów. W przypadku takiego dubblingu nie musimy się dodatkowo trudzić i czytać umieszczonych na dole ekranu napisów, które pełnią funkcję tłumaczeń. Oryginalnie nagrany dźwięk wraz z obrazem w trakcie nagrywania filmu często nie niesie ze sobą żadnych informacji na których by nam zależało, a czasem nawet mogą to być rzeczy zupełnie zbędne. Np. mogą to być rozmowy turystów nagrane podczas tego gdy filmujemy piękny górski krajobraz. W wielu wypadkach nagrany materiał filmowy wymaga komentarza. Więc do filmu należy dograć tekst wypowiadany przez lektora. Aby ten tekst był wyraźnie słyszany musi zastąpić oryginalna ścieżkę dźwiękowa np. wspomniane wcześniej rozmowy turystów lub oryginalne ścieżka musi być znacznie ściszona. Można tez oryginalna ścieżkę zastąpić motywem muzycznym.
[Pokaz slajdów]
Polecenie
Ostatnio montowałeś ścieżkę graficzną filmu pod tytułem „TECHNOLOGIE PRZYSZŁOŚCI”. Na chwilę obecną film ten jest filmem niemym, nie posiadającym nawet napisów. Czas zatem to zmienić. Do filmu dodaj nie tylko teksty do elementów graficznych, ale również dodaj tytuł filmu oraz wymień wszystkie zaangażowane w produkcję filmu osoby. Dołóż również elementy dźwiękowe. Zastanów się, w których momentach należałoby dodać komentarz wypowiadany przez lektora, a w których zastosować podkład muzyczny.
Podsumowanie lekcji
Pamiętaj, że w filmie oprócz samych obrazów należy we właściwy sposób zastosować podkład muzyczny, wypowiadany tekst przez lektora oraz wyświetlany tekst, którym najczęściej są tytuły i dodatkowe komentarze.