Scenariusz
Temat
Prostopadłościan
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XI. Geometria przestrzenna. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
2) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładowym zadaniu: Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt równoramienny, którego dwa równe kąty mają po 45°, a najdłuższy bok ma długość dm. Jeden z boków prostokąta, który jest w tym graniastosłupie ścianą boczną o największej powierzchni, ma długość 4 dm. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Przypomnienie elementów budowy prostopadłościanu.
2. Obliczanie pola powierzchni i objętości prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wskazuje elementy budowy prostopadłościanu,
- oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanu.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie własności prostopadłościanu i sześcianu oraz będą obliczać pola powierzchni i objętości tych brył.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie najważniejszych elementów prostopadłościanu.
[Geogebra aplet]
Następnie sporządzają notatkę w zeszycie w formie mapy mentalnej uwzględniając na rysunku: wierzchołki, krawędzie podstawy, krawędzie boczne, przekątne podstawy, przekątne ściany bocznej i przekątne prostopadłościanu.
Uczniowie wspólnie ustalają własności prostopadłościanu oraz sześcianu.
Własności prostopadłościanu:
- ma 6 ścian,
- wszystkie ściany są prostokątami,
- ma 8 wierzchołków,
- ma 12 krawędzi,
- z każdego wierzchołka wychodzą 3 krawędzie.
Własności sześcianu:
- Sześcian to prostopadłościan, który ma wszystkie boki równej długości.
Uczniowie przypominają wzory na pole powierzchni i objętość prostopadłościanu i sześcianu.
Pole powierzchni prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Objętość prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Pole powierzchni sześcianu o krawędzi długości a:
Objętość sześcianu o krawędzi długości a:
Powierzchnia i objętość kostki po wycięciu rogów.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Oblicz pole powierzchni i objętość sześcianu o boku długości 4 cm, jeżeli z każdego wierzchołka wycięto narożnik o boku 1 cm.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Polecenie - Stolik 1
Dany jest prostopadłościan, którego krawędzie mają długości 3, 4, 5. Narysuj trzy różne siatki tego prostopadłościanu.
Polecenie - Stolik 2
[Ilustracja 2]
Oblicz objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, którego siatkę przedstawiono na rysunku. Niepodpisane krawędzie są odpowiednio 2 i 4 razy dłuższe od krawędzi o podanej długości.
Polecenie - Stolik 3
Suma długości wszystkich krawędzi prostopadłościanu jest równa 76 cm. Jaką wysokość ma ten prostopadłościan, jeżeli w jego podstawie jest kwadrat o polu
49 cmIndeks górny 22?
Polecenie - Stolik 4
Czy 10 litrów wody zmieści się do akwarium w kształcie prostopadłościanu
o wymiarach 2,5 dm x 3 dm x 1,5 dm?
Polecenie - Stolik 5
Oblicz pole powierzchni sześcianu, jeżeli suma wszystkich krawędzi tego sześcianu jest równa 37,5 cm.
Polecenie - Stolik 6
Oblicz sumę długości wszystkich krawędzi sześcianu, jeżeli jego pole powierzchni wynosi 11,76 cmIndeks górny 22.
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Pudełko w kształcie sześcianu ma pojemność litra. Jaką pojemność będzie miało pudełko o krawędziach trzy razy dłuższych? O ile więcej papieru zużyjemy, na sklejenie większego pudełka?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Własności prostopadłościanu:
- ma 6 ścian,
- wszystkie ściany są prostokątami,
- ma 8 wierzchołków,
- ma 12 krawędzi,
- z każdego wierzchołka wychodzą 3 krawędzie.
Własności sześcianu:
- Sześcian to prostopadłościan, który ma wszystkie boki równej długości.
Pole powierzchni prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Objętość prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Pole powierzchni sześcianu o krawędzi długości a:
Objętość sześcianu o krawędzi długości a: