Scenariusz
Temat
Siła jako miara oddziaływań
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Ruch i siły. Uczeń:
10) stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Opisywanie wielkości fizycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozpoznawanie obecności sił w różnych sytuacjach praktycznych.
2. Określanie wielkości wektorowej: kierunek, zwrot, punkt przyłożenia i wartość.
3. Opisywanie sił z wykorzystaniem czterech cech.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- rozpoznaje cechy wielkości wektorowej,
- graficznie interpretuje siły.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości.
Formy pracy
1. Praca indywidualna oraz w grupach.
2. Formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązywania.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Czy działanie jednego ciała na drugie jest zawsze takie samo? Czasem mówimy, że działamy „silniej”, a czasem – że „słabiej”. Najczęściej oceniamy to po skutkach. Wyobraźmy sobie że rzuciliśmy przed siebie piłkę. Aby ją zatrzymać, musimy zadziałać siłą skierowaną przeciwnie do siły użytej w czasie rozpędzenia piłki. To znaczy, że efekt naszego działania zależy od tego, jaka jest siła naszego działania i jaki ma kierunek. Oczywiście, aby rozpędzić (lub zatrzymać) piłkę, musimy użyć siły. Ale czy nasze działanie zawsze czymś skutkuje? Jeżeli dwóch chłopców ciągnie rower w przeciwne strony, to on może się nie poruszyć. Jeśli zaś takich jednoczesnych oddziaływań jest więcej, ich skutek będzie inny, niż w przypadku jednego oddziaływania. Co zatem jest miarą oddziaływań? Na lekcjach fizyki mówimy, że działamy na ciało pewną siłą. Siła ta może być większa lub mniejsza.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Definicja siły:
Siła jest wektorową miarą oddziaływań pomiędzy ciałami.
Im silniejsze oddziaływania tym większa siła.
Jednostką siły jest 1 N (niuton).
Polecenie 1
Podaj kilka przykładów działania sił z życia wziętych.
Polecenie 2
Narysuj wektor dowolnej siły. Podaj cztery cechy wektora tej siły.
Polecenie 3
Narysuj dwie siły działające na to samo ciało różniące się zwrotem i wartością.
Podsumowanie lekcji
Siła jest wielkością fizyczną, będącą miarą wzajemnego oddziaływania ciał.
Siła jest wielkością wektorową czyli posiada cztery cechy: kierunek, zwrot, wartość i punkt przyłożenia. Jednostką siły jest 1 N.