Temat

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1) Pamięciowe odejmowanie ułamków dziesiętnych.

2) Pisemne odejmowanie ułamków dziesiętnych.

3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje w pamięci nieskomplikowane odejmowanie ułamków dziesiętnych,

- odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym.

Metody kształcenia

1) Dyskusja.

2) Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1) Praca grupowa.

2) Praca indywidualna.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają zasady i sposoby dodawania ułamków dziesiętnych .

Dyskusja, w jakich sytuacjach najczęściej spotykamy się z odejmowaniem ułamków dziesiętnych.

Nauczyciel podaje uczniom przykładowe ceny towarów przed i po obniżkach cen.

[Tabela 1]

Na podstawie tabelki uczniowie tworzą pytania i odpowiadają na nie.
Przykłady pytań:
- O ile złotych mniej kosztuje zeszyt po obniżce niż początkowo?
- O ile złotych obniżono cenę zeszytu?
- O ile złotych obniżono cenę długopisu?

Dyskusja – w jaki sposób odjąć dwa ułamki dziesiętne?

Realizacja lekcji

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Odejmując w pamięci dwa ułamki dziesiętne, odejmujemy całości od całości, a części ułamkowe od części ułamkowych, np.:

[Ilustracja 1]

Polecenie
Uczniowie obliczają w pamięci.

a) 4,758 - 2,452

b) 12,52 - 4,20

c) 14,6 - 5,2

d) 0,825 - 0, 520

Polecenie
Uczniowie zastanawiają się jak należy odejmować ułamki dziesiętne , w których liczba cyfr po przecinku nie jest taka sama i wykonują obliczenia.

a) 3,56 – 2,5

b) 5,2 – 3,15

c) 12,54 – 2,125

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Aby wykonać odejmowanie ułamków, w których jest różna liczba cyfr po przecinku, należy najpierw rozszerzyć bądź skrócić ułamki, tak aby liczba cyfr po przecinku była zgodna. Następnie wykonać odejmowanie.

Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób odejmujemy pisemnie ułamki dziesiętne. Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[Slideshow]

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne odejmowanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim.
- Odejmujemy całości od całości, części dziesiąte od części dziesiątych, części setne od setnych itd.

Polecenie
Uczniowie wykonują odejmowanie sposobem pisemnym.

a) 31,46 - 12,32

b) 16,80 - 9,74

c) 42,8 - 36,49

d) 19,4 - 6,728

e) 127,28 - 14,56

Uczniowie rozwiązują zadania z treścią. Wykonują pisemne odejmowanie i sprawdzają jego poprawność za pomocą dodawania.

Polecenie
1. Skrzynka razem z owocami waży 11,5 kg. Ile ważą owoce, jeśli pusta skrzynka waży 0,96 kg?
2. Kanał Elbląski ma 62,5 km długości, a Kanał Augustowski 80 km. O ile kilometrów Kanał Elbląski jest krótszy od Kanału Augustowskiego?
3. Rano w sklepie było 350,5 kg cukierków, a wieczorem 275,75 kg. Ile kilogramów cukierków sprzedano ?

Polecenie dla chętnych
Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań.

a) 325,32+ 25,32 – 201,25

b) 215,65 – 26,35 + 45,32

c) 215,65 – (23,35 + 45,32)

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Odejmując w pamięci ułamki dziesiętne, odejmujemy całości od całości, części dziesiąte od części dziesiątych, części setne od części setnych itd.

- Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym wykonujemy podobnie jak pisemne odejmowanie liczb naturalnych.
- Liczby należy zapisać tak, by przecinki w obu liczbach znalazły się jeden pod drugim. Następnie odejmujemy całości od całości, części dziesiąte od dziesiątych, części setne od setnych itd.
- Jeśli w odjemnej i odjemniku, jest różna liczba cyfr po przecinku, to rozszerzamy bądź skracamy ułamki, tak aby liczba cyfr po przecinku była zgodna.
- Wynik odejmowania sprawdzamy za pomocą dodawania.