Scenariusz
Temat
Obliczenia procentowe
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
1) przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;
2) oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;
3) oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;
4) oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;
5) stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Wykonywanie obliczeń procentowych.
2. Stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje obliczenia procentowe,
- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, dyskutując w parach, przypominają, w jaki sposób wykonujemy zadania z procentami.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie plakatu, na którym znajdą się zdania rozpoczynające się zwrotami.
- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy …
- Aby obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu, należy …
- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy …
Grupy prezentują swoje plakaty. Uczniowie zapisują wnioski.
Wnioski:
- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę a.
- Aby obliczyć liczbę a na podstawie danego jej procentu, należy zamienić procent na ułamek i podaną liczbę a podzielić przez ten ułamek.
- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie zamienić uzyskany ułamek na procent.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, wyjaśniającą pojęcie punktów procentowych.
W wyborach na przewodniczącego koła wędkarskiego brało udział dwóch kandydatów. Głosowało 100 osób, a wyniki przedstawiono na poniższych plakatach.
Przeanalizuj informacje przedstawione na ilustracji. Zapisz wnioski.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
- Punkt procentowy to jednostka różnicy między dwiema wartościami jednej wielkości wyrażonymi w procentach.
Pracując w utworzonych grupach, uczniowie rozwiązują zadania, stosując dowolne z poznanych metod.
Polecenie
Zapiszcie rozwiązania zadań i ich odpowiedzi. Liczba otrzymana w rozwiązaniu wyznacza numer kolejnego zadania do rozwiązania.
Numer zadania | Zadanie do rozwiązania |
50 | W 32 - osobowej klasie 25% uczniów gra w koszykówkę, a 50% - w piłkę nożną. O ile punktów procentowych więcej osób gra w piłkę nożną niż w koszykówkę? |
25 | Zestaw plastyczny dla dzieci kosztuje 48,50 zł. Ile będzie kosztował po 15% obniżce? |
41,30 | Na polu namiotowym było 200 osób. Po pierwszym tygodniu wyjechało 15% wczasowiczów, a w drugim 20% pozostałych. Ile osób zostało na polu namiotowym, jeśli nikt w tym czasie nie dojechał? |
136 | W 32 - osobowej klasie 25% uczniów gra w koszykówkę, a 50% - w piłkę nożną. O ile procent więcej uczniów gra w piłkę nożną niż w koszykówkę? |
32 | Rower kosztował 1500 zł. Jego cenę podniesiono dwukrotnie: najpierw o 10%, a następnie jeszcze o 6%. Ile teraz kosztuje? |
1749 | Pewna grupa pojechała na wycieczkę do Wenecji. Mężczyźni stanowili 36% wszystkich uczestników wycieczki, a kobiety 42%. Oprócz tego w wycieczce wzięło udział 11 dzieci. Ilu było wszystkich uczestników? |
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Dana jest pewna liczba dwucyfrowa, w której cyfra dziesiątek jest o mniejsza niż cyfra jedności. Co to za liczba?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Aby obliczyć % danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę .
% liczby to .
- Aby obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu, należy zamienić procent na ułamek i podaną liczbę podzielić przez ten ułamek.
- Aby obliczyć jaki procent danej liczby stanowi liczba , należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby jest liczba . Następnie należy zamienić uzyskany ułamek na procent.
- Punkt procentowy to jednostka różnicy między dwiema wartościami jednej wielkości wyrażonymi w procentach.