Temat

Obliczenia procentowe

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Obliczenia procentowe. Uczeń:

1) przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;

2) oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;

3) oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;

4) oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;

5) stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Wykonywanie obliczeń procentowych.

2. Stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań tekstowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje obliczenia procentowe,

- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Gra dydaktyczna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie, dyskutując w parach, przypominają, w jaki sposób wykonujemy zadania z procentami.

Realizacja lekcji

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie plakatu, na którym znajdą się zdania rozpoczynające się zwrotami.

- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy …

- Aby obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu, należy …

- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy …

Grupy prezentują swoje plakaty. Uczniowie zapisują wnioski.

Wnioski:

- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę a.

- Aby obliczyć liczbę a na podstawie danego jej procentu, należy zamienić procent na ułamek i podaną liczbę a podzielić przez ten ułamek.

- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie zamienić uzyskany ułamek na procent.

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, wyjaśniającą pojęcie punktów procentowych.

W wyborach na przewodniczącego koła wędkarskiego brało udział dwóch kandydatów. Głosowało 100 osób, a wyniki przedstawiono na poniższych plakatach.

Przeanalizuj informacje przedstawione na ilustracji. Zapisz wnioski.

[Ilustracja interaktywna]

Wniosek:

- Punkt procentowy to jednostka różnicy między dwiema wartościami jednej wielkości wyrażonymi w procentach.

Pracując w utworzonych grupach, uczniowie rozwiązują zadania, stosując dowolne z poznanych metod.

Polecenie

Zapiszcie rozwiązania zadań i ich odpowiedzi. Liczba otrzymana w rozwiązaniu wyznacza numer kolejnego zadania do rozwiązania.

Numer zadania

Zadanie do rozwiązania

50

W 32 - osobowej klasie 25% uczniów gra w koszykówkę, a 50% - w piłkę nożną. O ile punktów procentowych więcej osób gra w piłkę nożną niż w koszykówkę?

25

Zestaw plastyczny dla dzieci kosztuje 48,50 zł. Ile będzie kosztował po 15% obniżce?

41,30

Na polu namiotowym było 200 osób. Po pierwszym tygodniu wyjechało 15% wczasowiczów, a w drugim 20% pozostałych. Ile osób zostało na polu namiotowym, jeśli nikt w tym czasie nie dojechał?

136

W 32 - osobowej klasie 25% uczniów gra w koszykówkę, a 50% - w piłkę nożną. O ile procent więcej uczniów gra w piłkę nożną niż w koszykówkę?

32

Rower kosztował 1500 zł. Jego cenę podniesiono dwukrotnie: najpierw o 10%, a następnie jeszcze o 6%. Ile teraz kosztuje?

1749

Pewna grupa pojechała na wycieczkę do Wenecji. Mężczyźni stanowili 36% wszystkich uczestników wycieczki, a kobiety 42%. Oprócz tego w wycieczce wzięło udział 11 dzieci. Ilu było wszystkich uczestników?

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:
Dana jest pewna liczba dwucyfrowa, w której cyfra dziesiątek jest o 3313% mniejsza niż cyfra jedności. Co to za liczba?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę a.
p% liczby a to P100a.

- Aby obliczyć liczbę a na podstawie danego jej procentu, należy zamienić procent na ułamek i podaną liczbę a podzielić przez ten ułamek.

- Aby obliczyć jaki procent danej liczby b stanowi liczba a, należy najpierw obliczyć jakim ułamkiem liczby b jest liczba a. Następnie należy zamienić uzyskany ułamek na procent.

- Punkt procentowy to jednostka różnicy między dwiema wartościami jednej wielkości wyrażonymi w procentach.