Scenariusz
Temat
Wykorzystanie własności figur podobnych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VIII. Planimetria. Uczeń:
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie długości odcinków w figurach podobnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza długości odcinków w figurach podobnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Akwarium.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać długości odcinków w figurach podobnych.
Dwóch uczniów wybranych wcześniej przez nauczyciela przygotowuje materiały do przeprowadzenia dyskusji w klasie.
Uczniowie przypominają własności figur podobnych i przygotowują prezentacje multimedialne o figurach podobnych, pokazując też figury, które nie są podobne.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określanie skali podobieństwa narysowanych figur podobnych.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują metodą „akwarium”. Kilkoro uczestników siada w kręgu. Wybrani uczniowie przedstawiają przygotowane w domu materiały na temat figur podobnych.
Uczniowie w kręgu dyskutują na omawiany temat. Pozostałe osoby są obserwatorami i siedzą wokół nich. Analizują przebieg dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, wyciągają wnioski.
Wnioski uczniów:
- Figury podobne mają taki sam kształt, ale mogą różnić się wielkością.
- Dwa wielokąty są podobne, jeśli ich odpowiednie kąty są równe, a odpowiednie boki proporcjonalne.
- Skala podobieństwa jest to liczba wyrażającą stosunek odpowiadających sobie odcinków w figurach podobnych.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów biorących udział w dyskusji oraz przygotowanie i sposób prezentacji ekspertów. Zwraca również uwagę na skupienie i analizę dyskusji przez obserwatorów.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania. Pierwsza dwójka, która poprawnie rozwiąże zadania otrzymuje ocenę.
Polecenie
W jakiej skali trójkąt równoboczny o boku długości jest podobny do trójkąta równobocznego o boku ?
Polecenie
Prostokąt o wymiarach jest podobny do prostokąta, którego krótszy bok ma długość . Oblicz skalę podobieństwa mniejszego z tych prostokątów do większego.
Polecenie
Dwa odcinki są podobne w skali 2 : 5. Dłuższy odcinek ma długość 20 cm. Oblicz sumę długości tych odcinków.
Polecenie
Trójkąt ABC o obwodzie podobny do trójkąta A’B’C’ o bokach długości 6, 10, 12. Oblicz długość najdłuższego boku trójkąta ABC.
Polecenie
Kwadrat KIndeks dolny 11 jest podobny do kwadratu KIndeks dolny 22 w skali 3. Kwadrat KIndeks dolny 33 jest przystający do kwadratu KIndeks dolny 22. Czy kwadraty KIndeks dolny 11 i KIndeks dolny 33 są podobne? Jeśli tak, podaj skalę podobieństwa tych figur.
Polecenie dla chętnych:
Narysuj trzy dowolne odcinki a, b, c. Skonstruuj taki odcinek d, aby zachodził warunek .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Figury podobne mają taki sam kształt, ale mogą różnić się wielkością.
- Dwa wielokąty są podobne, jeśli ich odpowiednie kąty są równe, a odpowiednie boki proporcjonalne.
- Skala podobieństwa jest to liczba wyrażającą stosunek odpowiadających sobie odcinków w figurach podobnych.