Scenariusz
Temat
Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje własności funkcji na podstawie wykresu.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przygotowują na kartce w kratkę dowolny wykres funkcji składającej się z czterech odcinków.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać własności funkcji z wykresu.
Realizacja lekcji
Polecenie
Zadaniem uczniów jest odczytywanie, dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości ujemne, a dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie.
[Geogebra aplet]
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Podaj dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, wartości dodatnie i ujemne, najmniejszą i największą wartość funkcji przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Narysuj wykres funkcji określonej w zbiorze {-4, -2, -1, 0, 1, 3} , wiedząc, że:
a) funkcja przyjmuje wartość ujemną dla trzech argumentów,
b) funkcja ma dwa miejsca zerowe,
c) najmniejsza wartość funkcji wynosi.
Polecenie
Omów własności funkcji przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 2]
Uczniowie pracują w parach. Wymieniają się przygotowanymi w domu kartkami z narysowanymi wykresami funkcji. Odczytują własności funkcji przedstawionej na wykresie. Następnie kartki wracają do autorów wykresów funkcji, którzy sprawdzają poprawność wykonanego zadania. Ewentualne problemy konsultują z nauczycielem.
Polecenie dla chętnych:
Narysuj wykres funkcji, której dziedziną jest zbiór liczb rzeczywistych wiedząc, że:
a) funkcja jest stała dla każdego argumentu x takiego, że -3 x -1,
b) funkcja nie ma wartości największej, ma wartość najmniejszą,
c) funkcja ma cztery miejsca zerowe,
d) funkcja przyjmuje wartości ujemne dla każdego argumentu x takiego, że 4 x 7.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wniosek:
Omawianie własności funkcji na podstawie wykresu polega na podaniu:
a) dziedziny,
b) zbioru wartości,
c) miejsca zerowego funkcji,
d) wartości dodatnich i ujemnych funkcji,
e) największej i najmniejszej wartości funkcji (o ile istnieją).