Scenariusz
Temat
Sześciany i prostopadłościany
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Bryły. Uczeń:
2) wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie prostopadłościanów i sześcianów.
2. Opisywanie budowy i elementów prostopadłościanu oraz sześcianu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i wskazuje prostopadłościany i sześciany,
- określa podstawowe elementy prostopadłościanu i sześcianu również w języku angielskim.
Metody kształcenia
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przynoszą na lekcję 8 kulek z plasteliny i 12 patyczków o trzech różnych długościach (po 4 z każdego rodzaju długości) do budowania brył.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają prostopadłościany i dowiedzą się jakie mają cechy. Nauczyciel pokazuje modele lub rysunki brył.
Rysunek przedstawia figury przestrzenne.
[Ilustracja 1]
Uczniowie określają cechy wspólne prezentowanych brył.
Wszystkie bryły na powyższym rysunku mają w podstawie kwadrat. Wszystkie ściany są prostokątami.
Realizacja lekcji
Z przyniesionych materiałów każdy uczeń wykonuje szkielet bryły zgodnie z instrukcjami podawanymi przez nauczyciela.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Ile kulek plasteliny było potrzebnych?
Jak są położone patyczki równej długości?
Ile patyczków łączy jedna kulka plasteliny?
Uczniowie oglądają animację, zwracając uwagę na budowę prezentowanej bryły.
Polecenie 1
[Slideshow 1]
Obejrzyj pokaz slajdów i zwróć uwagę jakie figury przestrzenne nazywamy prostopadłościanami.
Uczniowie wspólnie ustalają jakie własności ma prostopadłościan.
Wniosek:
Wszystkie ściany w prostopadłościanie mają kształt prostokąta.
Uczniowie wskazują:
- prostopadłościany spośród modeli brył znajdujących się w klasie,
- przedmioty w kształcie prostopadłościanu, które znajdują się w klasie,
- przykłady innych przedmiotów w kształcie prostopadłościanu spotykanych w życiu codziennym.
Korzystając z rysunku nauczyciel wprowadza pojęcia związane z prostopadłościanem – wierzchołek, krawędź, ściana.
Rysunek przedstawia elementy prostopadłościanu.
[Ilustracja 2]
Uczniowie oglądają modle prostopadłościanu, zwracając uwagę na elementy prezentowanej bryły.
Polecenie 2
Na podstawie rysunku uzupełnij zdania.
[Ilustracja 3]
Prostopadłościan ma … ścian, w tym … podstawy i … ściany boczne.
Wszystkie ściany prostopadłościanu są … .
Prostopadłościan ma … wierzchołków.
Prostopadłościan ma … krawędzi, w tym … krawędzi bocznych i … krawędzi podstaw.
Uczniowie oglądają animację, zwracając uwagę na prostopadłościany, które są sześcianami.
Polecenie 3
[Slideshow 2]
Obejrzyj pokaz slajdów i zwróć uwagę jakie prostopadłościany nazywamy sześcianami.
Wniosek:
Wszystkie ściany sześcianu są kwadratami.
Wszystkie krawędzie sześcianu są równej długości.
Uczniowie oglądają model sześcianu, zwracając uwagę na elementy prezentowanej bryły.
Na podstawie modelu odpowiedz na pytania.
[Ilustracja 4]
Co to jest sześcian?
Przykładowa odpowiedź:
Sześcian, to prostopadłościan, który ma wszystkie krawędzie równe.
Jaką figurą jest każda ściana sześcianu?
Ile wierzchołków, krawędzi i ścian ma sześcian?
Polecenie dla chętnych:
Czy z drutu o długości 1 m można wykonać szkielet:
a) sześcianu o krawędzi 1 dm,
b) prostopadłościanu o krawędziach 12 cm, 22 mm i 1 dm?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Każdy prostopadłościan ma sześć ścian, które są prostokątami. Dwie z nich nazywamy podstawami, pozostałe to ściany boczne.
- Boki prostokątów, będących ścianami prostopadłościanu nazywamy krawędziami. Wśród nich są krawędzie podstawy i krawędzie boczne.
- Punkty, w których spotykają się krawędzie to wierzchołki prostopadłościanu.
- Z każdego wierzchołka prostopadłościanu wychodzą trzy krawędzie.
- Prostopadłościan, którego wszystkie krawędzie mają równe długości to sześcian.