Temat

Działanie na potęgach o takich samych wykładnikach

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:

3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

Cele szczegółowe

1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.

2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach,

- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Konkurs tematyczny.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca zbiorowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają, twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.

Realizacja lekcji

Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Obliczają wartości wyrażeń zawierających potęgi.

[Geogebra aplet]

Wniosek:

Działania w przykładzie wykonujemy według następującej kolejności:

1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie i dzielenie.
4. Dodawanie i odejmowanie.

Nauczyciel ogłasza konkurs tematyczny. Uczniowie pracują parami.

Para, która jako pierwsza rozwiązała obowiązkowe i dodatkowe zadania, otrzymuje celującą ocenę.

Polecenie
Oblicz.

a) 7,52:2,52=

b) (52)3:103=

c) (123)4:(0,9)4=

d) (123)2:(56)2=

Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.

a) 42(5)2=...2

b) (14)4164=...4

c) (216)6(2)6=...6

d) (32)2(23)2=...2

e) (14)7167(12)7=...7

Polecenie
Oblicz.

a) 5a:b4

b) 25a2:b2

c) 5a:b23

d) 5a3b:ab22

Polecenie
Ile razy pole kwadratu o boku długości 4x jest większe od pola kwadratu o boku długości x?

Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.

a) (13)4:(13)4=...4

b) (53)2:(53)2=...2

c) (215)4:(15)4=...4

d) (14)383:(2)3=...3

e) (0,2)2:(15)2:22=...2

Polecenie dla chętnych:
Zapisz iloraz 4:0,0014 w postaci potęgi.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

Działania w przykładzie wykonujemy według następującej kolejności:

1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie i dzielenie.
4. Dodawanie i odejmowanie.