Scenariusz
Temat
Działanie na potęgach o takich samych wykładnikach
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają, twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Obliczają wartości wyrażeń zawierających potęgi.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Działania w przykładzie wykonujemy według następującej kolejności:
1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie i dzielenie.
4. Dodawanie i odejmowanie.
Nauczyciel ogłasza konkurs tematyczny. Uczniowie pracują parami.
Para, która jako pierwsza rozwiązała obowiązkowe i dodatkowe zadania, otrzymuje celującą ocenę.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Ile razy pole kwadratu o boku długości 4x jest większe od pola kwadratu o boku długości x?
Polecenie
W miejsce kropek wpisz odpowiednie liczby.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie dla chętnych:
Zapisz iloraz w postaci potęgi.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Działania w przykładzie wykonujemy według następującej kolejności:
1. Działania w nawiasach.
2. Potęgowanie.
3. Mnożenie i dzielenie.
4. Dodawanie i odejmowanie.