Scenariusz
Temat
Rola komputera w informatyce
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
1) opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
2) formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:
a) rozwiązanie problemów z życia codziennego i z różnych przedmiotów.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Opisywanie pojęć: „informatyka”, „dane”, „informacja”, „algorytm”.
Cele szczegółowe
1. Definiowanie pojęć: „informatyka”, „dane”, „informacja”, „algorytm”.
2. Rozróżnianie danych od informacji.
3. Opisywanie problemów algorytmami.
Efekty uczenia
Uczeń:
- definiuje podstawowe pojęcia związane z informatyką.
- opisuje algorytmami problemy z życia codziennego.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prowadzi dyskusję wśród uczniów na temat, jak rozumieją pojęcie „informatyka”, a następnie uczniowie w grupach zastanawiają się, jakie zastosowanie znalazły komputery w naszym życiu codziennym.
[Ilustracja 1]
Informatyka jest dziedziną wiedzy, która zajmuje się przetwarzaniem informacji za pomocą komputerów.
Realizacja lekcji
Informacja to dane zebrane w celu ich przetwarzania i otrzymania wyników (nowych informacji). Słownik języka polskiego określa informację jako „czynnik, dzięki któremu ludzie lub urządzenia mogą sprawnie i celowo działać”.
[Grafika interaktywna]
[Tabela 1]
Aby przetwarzanie informacji było możliwe, musi być do tego celu użyty sprzęt (ang. hardware) i oprogramowanie (ang. software). Sprzętem jest komputer – urządzenie elektroniczne stosowane do przetwarzania informacji, a oprogramowaniem jest zestaw programów, które pozwalają na wykonanie przez komputer określonych zadań. Podstawą opracowania programu jest podanie algorytmu, tzn. przepisu rozwiązania postawionego zadania.
Jeżeli porównać komputer do betoniarki, to danymi byłyby: cement, piach oraz woda, ale nie zrobilibyśmy betonu, nie znając przepisu (algorytmu, programu). Tak więc wszystkie wymienione czynniki są ważne: sprzęt, oprogramowanie i dane.
Polecenie 1
Napisz algorytm robienia jajecznicy (uwzględnij potrzebny sprzęt oraz opisz wszystkie czynności krok po kroku).
Polecenie 2
Napisz algorytm opisujący jeden ze sposobów dodawania liczb dwucyfrowych.
Jednostki informacji:
Najmniejszą jednostką informacji stosowaną w informatyce jest bit (b). Bit przechowuje dwie wartości: 1 lub 0. Obecnie jednak jako podstawową jednostkę częściej stosuje się bajt (B), który odpowiada 8 bitom.
[Ilustracja 2]
Podsumowanie lekcji
Informatyka jest dziedziną wiedzy i działalności człowieka, która zajmuje się przetwarzaniem informacji za pomocą komputerów i odpowiedniego oprogramowania.