Temat

Wyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w Internecie w otwartych zasobach edukacyjnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy VII - VIII
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
1) opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych,
takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność
intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją;
2) postępuje etycznie w pracy z informacjami;
3) rozróżnia typy licencji na oprogramowanie oraz na zasoby w sieci.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wyszukiwanie informacji w internecie.

Cele szczegółowe

1. Opisywanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych.
2. Wyszukiwanie otwartych zasobów w interneceie.
3. Wyszukiwanie grafik w internecie.

Efekty uczenia

Uczeń definiuje Otwarte Zasoby Edukacyjne.

Metody kształcenia

1. Metoda niedokończonych zdań.
2. Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie metoda niedokończonych zdań przypominają sobie informacje na temat warunków licencji Creative Common.

Zezwolenie na wykorzystanie utworu pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy - warunek, oznaczany skrótem. (Uznanie Autorstwa, CC‑BY)

Nie zezwala na wykorzystywanie utworów głównie do celów komercyjnych - warunek, oznaczany skrótem. (Użycie Niekomercyjne, CC‑BY‑NC)

Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci - warunek, oznaczany skrótem. (Bez Utworów Zależnych, CC‑BY‑ND)

Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny - warunek, oznaczany skrótem. (Na Tych Samych Warunkach, CC‑BY‑SA)

Realizacja lekcji

Jeżeli udostępniane materiały w podręcznikach internetowych, kursach online, testach, które stanowią otwarte zasoby edukacyjne, wówczas każdy ma prawo się nimi dzielić, poprawiać i tłumaczyć na inne języki. Wiele takich materiałów można wyszukać na stronie http://creativecommons.pl. Znajdziesz tam informacje na temat rodzajów licencji CC.

Wyszukiwarka Creative Commons (https://ccsearch.creativecommons.org/)
Oficjalna wyszukiwarka Creative Commons - służy do wyszukiwania zdjęć i grafik. Uwzględnia takie serwisy jak: Filckr, 500px zasobami historyczne z Europeany, holenderskiego Rijksmuseum, biblioteki publicznej Nowego Jorku oraz Muzeum Metropolitalnego Nowego Jorku.

Rys. Wyszukiwarka Creative Commons

Wyszukiwanie zaawansowane w Creative Commons (https://search.creativecommons.org/)
Pozwala wyszukiwać w zależności od typu: grafika, muzyka, filmy, media, web. Np. grafikę możemy wyszukać w Filckr lub Pixabay, muzykę w Jamendo lub ccMixter.

Rys. Wyszukiwanie zaawansowane w Creative Commons

Zadanie
Wyszukaj pliki: grafiki i muzykę dotyczące deszczu w dostępnych serwisach Creative Common. Czy liczba uzyskanych wyników różni się między sobą? Czy powtarzają się te same grafiki elementy w serwisach? Wyniki ćwiczenia zapisz w tabeli.

Wyszukiwanie na Otwarte Zasoby (https://otwartezasoby.pl/szukaj/)
Katalog serwisów z materiałami na licencjach Creative Commons oraz w domenie publicznej Otwarte Zasoby posiada również możliwość przeszukiwania ich po rodzaju zasobów, a nawet przedmiotach edukacyjnych. Jeśli szukasz czegoś bardzo konkretnego i nie trafiłeś na to w Google, spróbuj tutaj.

Rys. Otwarte Zasoby

Wyszukiwanie zaawansowane w Google
Pozwala filtrować wyniki wyszukiwania pod kątem praw do użytkowania (w ten sposób Google dzieli licencje oraz oznaczenia domeny publicznej). Jest to narzędzie dające najwięcej wyników, ale również najbardziej podatne na podawanie błędnie opisanych materiałów.

Rys. Wyszukiwanie zaawansowane w Google

SlideShow Wyszukiwanie w serwisie Flickr

Zadanie
Przygotuj prezentację multimedialną o Małym Księciu. Zilustruj siedem wybranych przez siebie przygód Małego Księcia grafikami wyszukanymi w internecie. Zadbaj, aby wszystkie użyte grafiki były na wolnych licencjach.

Podsumowanie lekcji

Utwory znalezione w internecie mogą być udostępniane na różnych licencjach. Powinnyśmy zadbać, aby wykorzystywać tylko te, których licencja na to pozwala.