Scenariusz
Temat
Funkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejąca
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Określanie zależności między współczynnikiem kierunkowym funkcji, a monotonicznością funkcji.
2. Określanie monotoniczności funkcji liniowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa zależność między współczynnikiem kierunkowym funkcji, a monotonicznością funkcji,
- określa monotoniczność funkcji liniowej.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Mapa mentalna.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie poznanych dotychczas wiadomości o funkcji liniowej.
Uczniowie przypominają też terminologię związaną z monotonicznością funkcji.
Nauczyciel informuje, że w czasie lekcji uczniowie odkryją związek między monotonicznością funkcji liniowej, a jej współczynnikiem kierunkowym.
Realizacja lekcji
Praca w grupach – uczniowie zapisują po kilka wzorów funkcji liniowej, rysują wykresy tych funkcji. Na podstawie wykresów określają czy funkcja jest rosnąca, malejąca czy stała.
Próbują określić związek między znakiem współczynnika kierunkowego, a monotonicznością funkcji liniowej. Sprawdzają hipotezy, analizując pokaz multimedialny.
Polecenie
Grupy tworzą mapy mentalne, na których obrazują uzyskane wiadomości związane
z monotonicznością funkcji liniowej. Przedstawiciele grup prezentują wykonane mapy i omawiają ich najważniejsze elementy.
[Slideshow]
Zwracają uwagę, że funkcja liniowa f opisana wzorem f(x) = ax + b jest:
- rosnąca, gdy współczynnik kierunkowy a jest liczbą dodatnią,
- malejąca, gdy współczynnik kierunkowy a jest liczbą ujemną,
- stała, gdy współczynnik kierunkowy a jest równy 0.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Znajdź równanie prostej przechodzącej przez punkty i . Określ monotoniczność funkcji, której wykresem jest ta prosta.
Polecenie
Jaki warunek musi spełniać liczba m, aby funkcja f dana wzorem f(x) = (4 - m)x + 2m była rosnąca?
Polecenie
Podaj wzór funkcji malejącej, która przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0, 7), a jej miejscem zerowym jest liczba 2.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Podaj przykład funkcji liniowej, której zbiór wartości jest zbiorem jednoelementowym. Określ monotoniczność podanej funkcji.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Funkcja liniowa f opisana wzorem f(x) = ax + b jest:
- rosnąca dla a > 0,
- malejąca dla a < 0,
- stała dla a = 0.