Scenariusz
Temat
Obliczanie pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pola i obwody wielokątów w układzie współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą obliczać pola i obwody wielokątów zaznaczonych w układzie współrzędnych.
Szybki konkurs tematyczny.
Nauczyciel zadaje 10 pytań dotyczących wzorów na pole i obwody wielokątów. Osoba, która odpowie na największą liczbę pytań otrzymuje dwa „plusy”.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaznaczanie w układzie współrzędnych prostokąta o danym polu.
[Geogebra applet]
Wniosek uczniów
- Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.
Konkurs w parach.
Polecenie 1
Narysuj w układzie współrzędnych sześć dowolnych prostokątów o polu 24.
Polecenie 2
Oblicz pole trapezu ABCD o wierzchołkach A (-2; -1), B (4; 1), C (1; 2), D (-1; 2).
Polecenie 3
Punkty A (2; -2), B (5; -2), C (5; 1), są kolejnymi wierzchołkami kwadratu. Podaj współrzędne wierzchołka D. Oblicz pole kwadratu ABCD.
Polecenie 4
Jedna z osób zaznacza w układzie współrzędnych wierzchołki prostokąta w taki sposób, że ich współrzędne były liczbami całkowitymi. Druga osoba oblicza pole i obwód tego prostokąta.
astępnie osoby zamieniają się rolami.
Polecenie 5
Odcinek AB, gdzie A (-1; 1) i B (5; 1) jest podstawą trójkąta ABC, którego pole jest równe 18. Podaj współrzędne wierzchołka C, jeżeli trójkąt ABC jest:
a. prostokątny,
b. równoramienny.
Ile rozwiązań ma to zadanie?
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza pary, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych
Zaznacz w układzie współrzędnych czworokąt ABCD o wierzchołkach A (1; 2), B (5; 2), C (6; 3), D (2; 3). Następnie zaznacz czworokąt A’B’C’D’, którego wierzchołki mają współrzędne, będące liczbami przeciwnymi do współrzędnych wierzchołków czworokąta ABCD. Oblicz pola i obwody obydwu czworokątów. Co zauważasz?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.