Temat

Obliczanie procentu danej liczby

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

V. Obliczenia procentowe. Uczeń:

2) oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Obliczanie procentu danej liczby.

2. Zastosowanie obliczania procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- oblicza procent danej liczby,

- stosuje obliczanie procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca w parach.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają sposób zamiany procentów na ułamki oraz jak obliczamy ułamek danej liczby.

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji uczniowie wykorzystując te umiejętności, nauczą się obliczać procent danej liczby.

Realizacja lekcji

Polecenie

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, opisującą sposób obliczania procentu danej liczby.

[Ilustracja interaktywna]

Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:

- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę a.

p% liczby a to p100a.

Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracując metodą układanki JIGSAW.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.

Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.

Polecenie
Oblicz.

a) 22% kwoty 350 zł

b) 20% z 650 m

c) 35% godziny

d) 15% masy 250 dag

Polecenie
Oblicz.

a) 105,4% liczby 12

b) 623% liczby 102

c) 3313% liczby 396

Polecenie
Rozwiąż zadanie, zapisz obliczenia i odpowiedź. Rower kosztuje 1200 zł. Przy zakupie na raty trzeba zapłacić o 15% więcej. Jaka jest cena tego roweru przy zakupie ratalnym?

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:
Ile razy zwiększy się pole prostokąta o bokach a i b, jeśli jeden z jego boków zwiększymy o 20%, a drugi o 30%?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- Aby obliczyć p% danej liczby a, należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę a.

p% liczby a to p100a.