Scenariusz
Temat
Wzajemne położenie prostej i okręgu. Twierdzenie o odcinkach stycznych
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VIII. Planimetria. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu.
Cele szczegółowe
1. Stosowanie twierdzenia o odcinkach stycznych do rozwiązywania zadań, w tym zadań na dowodzenie.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje twierdzenie o odcinkach stycznych do rozwiązywania zadań, w tym zadań na dowodzenie;
- przeprowadza dowody geometryczne z wykorzystaniem cech podobieństwa trójkątów.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają twierdzenie o stycznych do okręgu i będą go stosować do rozwiązywania zadań geometrycznych.
Uczniowie pracują w parach, korzystając z komputerów, porządkują swoją wiedzę o wzajemnym położeniu prostej i okręgu.
Realizacja lekcji
Polecenie
Otwórz Aplet geogebry: „Wzajemne położenie prostej i okręgu”. Zmieniaj położenie prostej względem okręgu i rozpatrz kolejno sytuacje: gdy prosta nie ma punktów wspólnych z okręgiem, ma jeden punkt wspólny, ma dwa punkty wspólne. Swoje obserwacje wpisz do tabeli.
[Geogebra aplet]
Podsumowaniem części wprowadzającej jest poniższe zestawienie, które przygotowują uczniowie.
Wnioski:
Liczba punktów wspólnych prostej i okręgu | 0 | 1 | 2 |
Nazwa prostej | rozłączna z okręgiem | styczna do okręgu | sieczna okręgu |
Odległość prostej od środka okręgu o promieniu R | > R | = R | < R |
Kąt między prostą a promieniem okręgu poprowadzonym do wspólnego punktu prostej i okręgu | − | 90° | < 90° |
Uczniowie pracują w grupach, przeprowadzając dowody twierdzenia o odcinkach stycznych do okręgu. Każda z grup otrzymuje kartę pracy z poleceniem, rysunkiem pomocniczym oraz stwierdzeniami do wykorzystania.
Karta pracy.
Polecenie
Poprowadzono styczne do okręgu o środku S i promieniu r w punktach B i C. Styczne te przecinają się się w punkcie A. Wykaż, że |AB| = |AC|.
[Ilustracja 1]
Wybierz spośród wymienionych te stwierdzenia, które wykorzystasz w dowodzie:
1. Dwusieczna kąta jest miejscem geometrycznym punktów równoodalonych od ramion kąta.
2. Dwa trójkąty są przystające wtedy i tylko wtedy, gdy dwa boki i kąt między nimi zawarty jednego trójkąta są odpowiednio równe dwóm bokom i kątowi między nimi zawartemu drugiego trójkąta (cecha bkb).
3. W trójkącie prostokątnym kwadrat długości przeciwprostokątnej jest równy sumie kwadratów długości przyprostokątnych.
Promień okręgu jest prostopadły do stycznej w punkcie styczności.
Grupy prezentują przygotowane dowody twierdzenia. Nauczyciel dba o to, by zostały przedstawione dwa dowody: wykorzystujący przystawanie trójkątów oraz wykorzystujący twierdzenie Pitagorasa.
Twierdzenie – o odcinkach stycznych do okręgu.
- Odcinki dwóch stycznych poprowadzonych od okręgu z danego punktu zewnętrznego, wyznaczone przez ten punkt i odpowiednie punkty styczności są równe.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie, następnie prezentują rozwiązania i wyjaśniają wątpliwości.
Polecenie
Poprowadzono styczne do okręgu o środku S i promieniu r w punktach B i C. Styczne te przecinają się się w punkcie A. W okręgu poprowadzono średnice BD. Wykaż, że odcinek CD jest równoległy do odcinka AS.
Polecenie
Dany jest trójkąt EOD. Okrąg jest styczny do odcinka DE oraz do przedłużeń boków OD i OE. Niech B będzie punktem styczności okręgu z prostą OE. Udowodnij, że połowa obwodu trójkąta EOD jest równa długości odcinka OB.
[Ilustracja 2]
Polecenie dla chętnych:
Do okręgu o środku poprowadzono styczne w punktach i . Styczne te przecinają się w punkcie . Odcinki i przecinają się w punkcie . Pokaż, że promień okręgu wyraża się wzorem .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując najważniejsze informacje do zapamiętania.
- Odcinki dwóch stycznych poprowadzonych od okręgu z danego punktu zewnętrznego, wyznaczone przez ten punkt i odpowiednie punkty styczności są równe.