Scenariusz
Temat
Powtórzenie wiadomości o figurach płaskich
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
1) rozpoznaje i nazywa figury: punkt, prosta, półprosta, odcinek.
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
6) wskazuje na rysunku cięciwę, średnicę oraz promień koła i okręgu.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Przypomnienie pojęć związanych z podstawowymi figurami geometrycznymi.
3. Rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych i wykorzystanie ich własności.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przypomina pojęcia związane z podstawowymi figurami geometrycznymi,
- rozpoznaje i rysuje podstawowe figury geometryczne, wykorzystuje ich własności.
Metody kształcenia
1. Wędrujące karteczki.
2. Praca z ekspertem.
Formy pracy
1. Praca zbiorowa.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie przypomnienie wiadomości o figurach płaskich.
Uczniowie siedzą w kręgu, po środku którego stoi puste pudło. Metodą „wędrujących karteczek” przypominają sobie podstawowe figury geometryczne płaskie.
Pierwszy z uczniów rysuje na karteczce jedną z figur płaskich, np. odcinek. Podaje karteczkę następnemu uczniowi. Ten dopisuje nazwę figury i wrzuca kartkę do pudła. W tym czasie pierwszy uczeń mówi na głos jaką figurę narysował. Drugi uczeń bierze czystą karteczkę, rysuje na niej figurę (inną niż narysował pierwszy) i podaje kolejnemu uczniowi. Cała procedura powtarza się, aż do wyczerpania pomysłów na nowe figury.
Wtedy ochotnik wyciąga z pudła karteczki i sprawdza, czy rysunki są prawidłowo podpisane. Jeśli nie, pokazuje karteczkę pozostałym uczniom, którzy podają poprawną nazwę figury.
Realizacja lekcji
Uczniowie zapoznają się z pokazem interaktywnym, który systematyzuje pojęcia związane z figurami płaskimi.
[Slideshow]
Następnie pracują w małych grupach. Każda z grup ma za zadanie rozwiązanie jednego z zadań i ułożenie jednego podobnego zadania. W ten sposób członkowie danej grupy zostają ekspertami od danego zagadnienia. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu, grupy omawiają dokładnie na forum klasy rozwiązanie swojego zadania. Odpowiadają na pytania i proszą pozostałych o rozwiązanie ułożonego przez nich zadania.
Polecenie dla grupy 1
Uzupełnij zdania:
a. Każda figura geometryczna składa się z …
b. Prosta składa się z … punktów.
c. … na prostej wyznaczają odcinek.
d. Punkt dzieli prostą na dwie …
Polecenie dla grupy 2
Określ, czy dany kąt jest ostry, prosty czy rozwarty:
a. kąt, jaki tworzą przekątne deltoidu,
b. kąt między sąsiednimi bokami prostokąta,
c. kąt wewnętrzny trójkąta równobocznego,
d. kąt, którego ramiona pokrywają się.
Polecenie dla grupy 3
Narysuj:
a. trzy proste przecinające się w 3 punktach,
b. dwa odcinki równoległe,
c. półproste, przecinające się pod kątem 45°,
d. dwie proste prostopadłe.
Polecenie dla grupy 4
[Ilustracja]
a. Kąt α jest 3 razy większy od kąta β. Znajdź miary kątów γ oraz δ.
b. Kąt γ ma miarę 103°. Określ miary pozostałych kątów.
c. Wskaż na rysunku pary kątów wierzchołkowych.
d. Wskaż na rysunku pary kątów przyległych.
Polecenie dla grupy 5
Określ, w jakim:
a. wielokącie suma kątów jest równa 180°,
b. czworokącie przekątne przecinają się pod kątem prostym,
c. wielokącie są tylko 2 przekątne,
d. czworokącie suma kątów przy jednym boku jest równa 180°.
Polecenie dla grupy 6
Uzupełnij zdania:
a. Jeśli jedna z cięciw okręgu ma długość 8 cm, to średnica tego okręgu ma długość ... 8 cm.
b. W okręgu o promieniu 3 cm najdłuższa cięciwa ma długość …
c. Jeśli średnica okręgu jest równa 5, to promień tego okręgu jest równy …
d. Środek koła … do tego koła, ale środek okręgu ... do okręgu.
Nauczyciel ocenia pracę „ekspertów”, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
W ilu najwięcej punktach mogą przecinać się 3 proste? A 4 proste? A 5 prostych?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie rozwiązują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Każda figura geometryczna składa się z punktów.
- Kąty w wielokątach (wypukłych) to kąty proste, ostre lub rozwarte.
- Dwie przecinające się proste tworzą 2 pary kątów wierzchołkowych i 4 pary kątów przyległych.
- Suma kątów trójkąta jest równa 180°, a czworokąta 360°.
- Średnica okręgu jest dwa razy większa od promienia tego okręgu.