Scenariusz
Temat
Jednomiany i sumy algebraiczne
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV Przekształcanie wyrażeń algebraicznych. Sumy algebraiczne i działania na nich. Uczeń:
1) porządkuje jednomiany i dodaje jednomiany podobne (tzn. różniące się jedynie współczynnikiem liczbowym);
2) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne, dokonując przy tym redukcji wyrazów podobnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie i porządkowanie jednomianów.
2. Dodawanie jednomianów podobnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i porządkuje jednomiany,
- dodaje jednomiany podobne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie poszerzą swoje wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych. Poznają dwa rodzaje tych wyrażeń i będą je przekształcać.
Polecenie
Uczniowie poszukują w zasobach internetowych wiadomości dotyczących najprostszych wyrażeń algebraicznych, czyli jednomianów. Zwracają uwagę na przykłady, budowę i sposób zapisu jednomianów.
Realizacja lekcji
Wspólnie tworzą definicję jednomianu.
- Jednomianem nazywamy wyrażenie, które jest liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
Uczniowie rozpoznają jednomiany wśród innych wyrażeń algebraicznych.
Polecenie
Wśród podanych wyrażeń algebraicznych, wskaż jednomiany.
Nauczyciel podaje przykłady jednomianów uporządkowanych i nieuporządkowanych. Zadaniem uczniów jest dostrzeżenie prawidłowości w budowie jednomianów uporządkowanych i określenie różnicy między jednomianem uporządkowanym, a nieuporządkowanym.
Wynikiem dyskusji powinno być zapisanie określenia jednomianu uporządkowanego.
Ważne:
- Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.
Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
Uczniowie porządkują jednomiany, określają ich współczynniki liczbowe.
Polecenie
Uporządkuj jednomian.
a)
b)
c) matematyka
Polecenie
Uporządkuj jednomian i podaj jego współczynnik liczbowy.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest dostrzeżenie, jakie jednomiany można uznać za podobne.
[Geogebra aplet]
Uczniowie odkrywają, że jednomianami podobnymi nazywamy jednomiany, w których występują takie same czynniki literowe w tej samej potędze. Jednomiany podobne mogą różnić się więc tylko współczynnikami liczbowymi.
Uczniowie wspólnie znajdują sposób dodawania jednomianów podobnych. Najpierw przedstawiają graficznie działanie, a następnie zapisują wynik algebraicznie.
Polecenie
Przedstaw graficznie dodawanie, wynik zapisz w postaci jednomianu.
a)
b)
c)
Nauczyciel nazywa sumą algebraiczną, wyrażenie algebraiczne, w którym występuje dodawanie jednomianów. Składniki tej sumy – wyrazami sumy.
Polecenie dla chętnych:
Uczniowie podają przykład jednomianu podobnego do jednomianu.
a)
b)
c)
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Definicja jednomianu:
- Jednomianem nazywamy wyrażenie algebraiczne, które jest liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
- Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej. Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
- Jednomianami podobnymi nazywamy jednomiany, w których występują takie same czynniki literowe w tej samej potędze. Jednomiany podobne mogą różnić się więc tylko współczynnikami liczbowymi.
- Sumą algebraiczną nazywamy wyrażenie, które jest sumą jednomianów.