Temat

Obliczenia związane z czasem – kalendarz

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:

4) wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Wykonywanie prostych obliczeń kalendarzowych na dniach, tygodniach, miesiącach i latach.

2. Rozwiązywanie problemów matematycznych zawiązanych z obliczeniami kalendarzowymi.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach,

- rozwiązuje problemy matematyczne zawiązane z obliczeniami kalendarzowymi.

Metody kształcenia

1. Metoda odwróconej klasy.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca grupowa.

2. Praca w parach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.

W tym celu, w domu przypominają sobie informacje dotyczące tygodni, miesięcy, kwartałów i lat.

Mogą skorzystać z informacji zamieszczonych na stronie www.epodreczniki.pl.

Na lekcję zobowiązani są przynieść aktualny kalendarz.

Realizacja lekcji

Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest prezentacja przygotowanych w domu informacji.

Polecenie dla grup

Na podstawie przygotowanych wcześniej informacji, uzupełnijcie wykropkowane miejsca na kartach pracy. Stwórzcie plakat przedstawiający te informacje i zaprezentujcie go pozostałym uczniom.

(Niebieskie pola maja być uzupełniane przez uczniów.)

Grupa 1

Dni tygodnia powtarzają się co siedem dni.

Dni tygodnia to: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.

Jeśli dziś jest czwartek, to czwartek będzie również za 7, 14 i 21 dni.

Jeśli dziś jest piątek, to piątek był również 7, 14 i 21 dni temu.

Grupa 2

Rok zwykły trwa 365 dni, a rok przestępny 366 dni. W roku zwykłym luty, najkrótszy miesiąc w roku, trwa 28 dni, a w przestępnym 29 dni.

Rok składa się z pięćdziesięciu dwóch tygodni.

Rok składa się z czterech kwartałów:

I kwartał tworzą miesiące: styczeń, luty i marzec,

II kwartał tworzą miesiące: kwiecień, maj i czerwiec,

III kwartał tworzą miesiące: lipiec, sierpień i wrzesień,

IV kwartał tworzą miesiące: październik, listopad, grudzień.

Grupa 3

Miesiące możemy zapisywać za pomocą liczb rzymskich:

styczeń - I

luty - II

marzec - III

kwiecień – IV

maj – V

czerwiec - VI

lipiec – VII

sierpień – VIII

wrzesień - IX

październik – X

listopad – XI

grudzień - XII

lub za pomocą liczb arabskich:

styczeń – 01

luty - 02

marzec -03

kwiecień – 04

maj – 05

czerwiec - 06

lipiec – 07

sierpień – 08

wrzesień - 09

październik – 10

listopad – 11

grudzień - 12

Daty można zapisywać w różny sposób:

- 3 września 2018
- 3.09.2018 
- 3 IX 2018 
- 2018 – 09 - 03

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną i zaobserwowanie metody pozwalającej zapamiętać ile dni mają kolejne miesiące w roku.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[Grafika interaktywna]

Liczba dni w kolejnych miesiącach roku.

Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:

- Kostki i dołki na pięściach ułatwiają zapamiętywanie, ile dni mają kolejne miesiące w roku. Każda kostka i zagłębienie między kostkami palców (zaczynając od lewej) oznacza jeden miesiąc. Wszystkie miesiące „na kostkach” (styczeń, marzec, maj, lipiec sierpień, październik i grudzień) liczą po 31 dni, pozostałe miesiące „w dolinkach” (luty, kwiecień, czerwiec, wrzesień i listopad) mają 30 dni (lub w przypadku lutego 28 lub 29 dni).

Uczniowie pracują w dwuosobowych grupach.

Polecenie 1

Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania.

[Ilustracja 1]

Dni tygodnia:

a) Jeśli dziś jest czwartek, to za 5 dni będzie ………….
b) Jeśli dziś jest czwartek, to za 8 dni będzie ………….
c) Jeśli dziś jest piątek, to za 3 dni będzie ………….
d) Jeśli dziś jest środa, to za 15 dni będzie ………….
e) Jeśli dziś jest czwartek, to 9 dni temu był(a) ………….
f) Jeśli dziś jest poniedziałek, to 4 dni temu był(a) ………….
g) Jeśli dziś jest sobota, to 5 dni temu był(a)  ………….
h) Jeśli dziś jest niedziela, to 12 dni temu był ………….

Polecenie 2

Korzystając z kalendarza, odpowiedz na pytania:

a) Kasia posiała ziarno fasoli w doniczce 15 kwietnia. Dwa tygodnie i trzy dni później ujrzała kiełek fasoli, wystający ponad ziemię. Jaka była wtedy data?
b) Rodzice Tomka zrobili w wakacje remont jego pokoju. Remont trwał tydzień i 4 dni. Zakończył się 12 sierpnia. Kiedy rodzice rozpoczęli pracę?
c) Basia wyjechała z rodzicami na wycieczkę do Grecji. Wyjechała 26 czerwca, a wróciła 5 lipca. Ile dni trwała wycieczka?
d) Ile dni upłynęło od 11 do 28 lutego?
e) W pierwszy poniedziałek września rozpoczęła się promocyjna sprzedaż komputerów. Trwała 20 dni. Podaj datę ostatniego dnia promocji. Jaki będzie wtedy dzień tygodnia?

Polecenie 3

Korzystając z kalendarza, zapisz jaki będzie dzień tygodnia, jaka data i który to kwartał:

a) za dwa tygodnie od piątku 15 maja,
b) za trzy tygodnie od czwartku 25 stycznia,
c) za cztery tygodnie i pięć dni od 8 czerwca.

Polecenie dla chętnych

Na świecie funkcjonuje jednolity system określający zasady numerowania tygodni roku. Pierwszym tygodniem kalendarzowym w obrębie danego roku jest tydzień zawierający pierwszy czwartek tego roku lub 4 stycznia, a ostatnim tygodniem kalendarzowym w obrębie danego roku jest tydzień zawierający ostatni czwartek tego roku.

Uzupełnij zdania:

a) jeśli 1 stycznia 2016 roku wypadł w piątek, to pierwszy tydzień 2016 roku rozpoczął się……..
b) jeśli 1 stycznia 2017 roku wypadł w niedzielę, to pierwszy tydzień 2017 roku rozpoczął się……..
c) jeśli 1 stycznia 2018 roku wypadł w poniedziałek, to pierwszy tydzień 2018 roku rozpoczął się……..

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:

- dni tygodnia powtarzają się co siedem dni,
- rok zwykły trwa 365 dni, a rok przestępny 366 dni. W roku zwykłym luty, najkrótszy miesiąc w roku, trwa 28 dni, a w przestępnym 29 dni,
- rok składa się z czterech kwartałów:
I kwartał tworzą miesiące: styczeń (I), luty (II) i marzec (III),
II kwartał tworzą miesiące: kwiecień (IV), maj (V) i czerwiec (VI),
III kwartał tworzą miesiące: lipiec (VII), sierpień (VIII) i wrzesień (IX),
IV kwartał tworzą miesiące: październik (X), listopad (XI) i grudzień (XII).