Scenariusz
Temat
Obliczenia związane z czasem – kalendarz
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
4) wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Wykonywanie prostych obliczeń kalendarzowych na dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
2. Rozwiązywanie problemów matematycznych zawiązanych z obliczeniami kalendarzowymi.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach,
- rozwiązuje problemy matematyczne zawiązane z obliczeniami kalendarzowymi.
Metody kształcenia
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca grupowa.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu, w domu przypominają sobie informacje dotyczące tygodni, miesięcy, kwartałów i lat.
Mogą skorzystać z informacji zamieszczonych na stronie www.epodreczniki.pl.
Na lekcję zobowiązani są przynieść aktualny kalendarz.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy jest prezentacja przygotowanych w domu informacji.
Polecenie dla grup
Na podstawie przygotowanych wcześniej informacji, uzupełnijcie wykropkowane miejsca na kartach pracy. Stwórzcie plakat przedstawiający te informacje i zaprezentujcie go pozostałym uczniom.
(Niebieskie pola maja być uzupełniane przez uczniów.)
Grupa 1
Dni tygodnia powtarzają się co siedem dni.
Dni tygodnia to: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
Jeśli dziś jest czwartek, to czwartek będzie również za 7, 14 i 21 dni.
Jeśli dziś jest piątek, to piątek był również 7, 14 i 21 dni temu.
Grupa 2
Rok zwykły trwa 365 dni, a rok przestępny 366 dni. W roku zwykłym luty, najkrótszy miesiąc w roku, trwa 28 dni, a w przestępnym 29 dni.
Rok składa się z pięćdziesięciu dwóch tygodni.
Rok składa się z czterech kwartałów:
I kwartał tworzą miesiące: styczeń, luty i marzec,
II kwartał tworzą miesiące: kwiecień, maj i czerwiec,
III kwartał tworzą miesiące: lipiec, sierpień i wrzesień,
IV kwartał tworzą miesiące: październik, listopad, grudzień.
Grupa 3
Miesiące możemy zapisywać za pomocą liczb rzymskich:
styczeń - I
luty - II
marzec - III
kwiecień – IV
maj – V
czerwiec - VI
lipiec – VII
sierpień – VIII
wrzesień - IX
październik – X
listopad – XI
grudzień - XII
lub za pomocą liczb arabskich:
styczeń – 01
luty - 02
marzec -03
kwiecień – 04
maj – 05
czerwiec - 06
lipiec – 07
sierpień – 08
wrzesień - 09
październik – 10
listopad – 11
grudzień - 12
Daty można zapisywać w różny sposób:
- 3 września 2018
- 3.09.2018
- 3 IX 2018
- 2018 – 09 - 03
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną i zaobserwowanie metody pozwalającej zapamiętać ile dni mają kolejne miesiące w roku.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Grafika interaktywna]
Liczba dni w kolejnych miesiącach roku.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Kostki i dołki na pięściach ułatwiają zapamiętywanie, ile dni mają kolejne miesiące w roku. Każda kostka i zagłębienie między kostkami palców (zaczynając od lewej) oznacza jeden miesiąc. Wszystkie miesiące „na kostkach” (styczeń, marzec, maj, lipiec sierpień, październik i grudzień) liczą po 31 dni, pozostałe miesiące „w dolinkach” (luty, kwiecień, czerwiec, wrzesień i listopad) mają 30 dni (lub w przypadku lutego 28 lub 29 dni).
Uczniowie pracują w dwuosobowych grupach.
Polecenie 1
Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania.
[Ilustracja 1]
Dni tygodnia:
a) Jeśli dziś jest czwartek, to za 5 dni będzie ………….
b) Jeśli dziś jest czwartek, to za 8 dni będzie ………….
c) Jeśli dziś jest piątek, to za 3 dni będzie ………….
d) Jeśli dziś jest środa, to za 15 dni będzie ………….
e) Jeśli dziś jest czwartek, to 9 dni temu był(a) ………….
f) Jeśli dziś jest poniedziałek, to 4 dni temu był(a) ………….
g) Jeśli dziś jest sobota, to 5 dni temu był(a) ………….
h) Jeśli dziś jest niedziela, to 12 dni temu był ………….
Polecenie 2
Korzystając z kalendarza, odpowiedz na pytania:
a) Kasia posiała ziarno fasoli w doniczce 15 kwietnia. Dwa tygodnie i trzy dni później ujrzała kiełek fasoli, wystający ponad ziemię. Jaka była wtedy data?
b) Rodzice Tomka zrobili w wakacje remont jego pokoju. Remont trwał tydzień i 4 dni. Zakończył się 12 sierpnia. Kiedy rodzice rozpoczęli pracę?
c) Basia wyjechała z rodzicami na wycieczkę do Grecji. Wyjechała 26 czerwca, a wróciła 5 lipca. Ile dni trwała wycieczka?
d) Ile dni upłynęło od 11 do 28 lutego?
e) W pierwszy poniedziałek września rozpoczęła się promocyjna sprzedaż komputerów. Trwała 20 dni. Podaj datę ostatniego dnia promocji. Jaki będzie wtedy dzień tygodnia?
Polecenie 3
Korzystając z kalendarza, zapisz jaki będzie dzień tygodnia, jaka data i który to kwartał:
a) za dwa tygodnie od piątku 15 maja,
b) za trzy tygodnie od czwartku 25 stycznia,
c) za cztery tygodnie i pięć dni od 8 czerwca.
Polecenie dla chętnych
Na świecie funkcjonuje jednolity system określający zasady numerowania tygodni roku. Pierwszym tygodniem kalendarzowym w obrębie danego roku jest tydzień zawierający pierwszy czwartek tego roku lub 4 stycznia, a ostatnim tygodniem kalendarzowym w obrębie danego roku jest tydzień zawierający ostatni czwartek tego roku.
Uzupełnij zdania:
a) jeśli 1 stycznia 2016 roku wypadł w piątek, to pierwszy tydzień 2016 roku rozpoczął się……..
b) jeśli 1 stycznia 2017 roku wypadł w niedzielę, to pierwszy tydzień 2017 roku rozpoczął się……..
c) jeśli 1 stycznia 2018 roku wypadł w poniedziałek, to pierwszy tydzień 2018 roku rozpoczął się……..
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
- dni tygodnia powtarzają się co siedem dni,
- rok zwykły trwa 365 dni, a rok przestępny 366 dni. W roku zwykłym luty, najkrótszy miesiąc w roku, trwa 28 dni, a w przestępnym 29 dni,
- rok składa się z czterech kwartałów:
I kwartał tworzą miesiące: styczeń (I), luty (II) i marzec (III),
II kwartał tworzą miesiące: kwiecień (IV), maj (V) i czerwiec (VI),
III kwartał tworzą miesiące: lipiec (VII), sierpień (VIII) i wrzesień (IX),
IV kwartał tworzą miesiące: październik (X), listopad (XI) i grudzień (XII).