Temat

Grafika wektorowa

Etap edukacyjny

trzeci

Podstawa programowa

Klasy VII - VIII

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

Uczeń:

3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:

a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,

Czas

45 minut

Cel ogólny

Dobór odpowiednich plików graficznych do określonego działania.

Cele szczegółowe

Różnicuje graficzne pliki wektorowe i rastrowe.

Efekty uczenia

1. Uczeń tworzy prostą grafikę wektorową.
2. Uczeń rozróżnia rozszerzenia graficznych plików rastrowych i wektorowych.

Metody kształcenia

Odwrócona klasa.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.
2. Dyskusja.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Zadanie dla uczniów - przygotuj się do lekcji:

Znajdź w Internecie informacje na temat grafiki komputerowej.

Odpowiedz na pytania:

  • Czym jest grafika komputerowa?

  • Jakie pliki graficzne można tworzyć za pomocą komputera?

  • Jakie pliki graficzne można edytować za pomocą komputera?

  • Jaką grafikę chciałbyś zaprojektować i w jakim celu za pomocą komputera?

Na podstawie przeprowadzonej dyskusji uczniowie formułują definicję grafiki komputerowej.

Definicja:

Grafika komputerowa - dziedzina informatyki zajmująca się wykorzystaniem technik komputerowych do celów wizualizacji.

Realizacja lekcji

Polecenie:

Otwórz aplet i zaobserwuj różnice podczas powiększenia /pomniejszeniu grafiki wektorowej i rastrowej.

[aplet geogebry]

Wniosek:

W przypadku grafiki rastrowej następuje utrata ostrości.

Grafika rastrowa - to grafika, w której obraz tworzy się za pomocą dwuwymiarowej tablicy pikseli zwanych bitmapą.

Grafika wektorowa - to grafika, w której obiekty zapisane zostają w postaci figur geometrycznych i krzywych.

Wszystkie realistyczne obrazy otrzymane za pomocą urządzeń takich jak aparaty fotograficzne, kamery i skanery stworzą pliki grafiki rastrowej. To co tworzysz za pomocą programów (nie myl z obróbką) i co nie jest realne to grafika wektorowa. Oczywiście grafikę wytworzoną za pomocą programu do obróbki grafiki wektorowej da się zapisać w postaci pliku rastrowego, ale utracimy w tym momencie możliwość wykonywania czynności charakterystycznych dla obróbki grafiki wektorowej jak skalowanie czy łączenie obiektów. Będziemy za to mogli modyfikować poszczególne piksele obrazu.

Ciekawostka:

Dzisiejsze możliwości programów do obsługi grafiki wektorowej są tak duże, że osoby biegle nimi się posługujące potrafią za ich pomocą stworzyć grafikę, którą ciężko odróżnić od rzeczywistej. Wiele scen i efektów specjalnych w filmach tworzonych jest obecnie za pomocą komputera.

Polecenie:

Korzystając z Internetu wymień płatne i bezpłatne programy do obsługi grafiki wektorowej i rastrowej.

Programy do obsługi grafiki wektorowej pozwalają na:

  • tworzenie kształtów, linii, strzałek,

  • tworzenie krzywych Béziera,

  • wyginanie napisów wzdłuż krzywych,

  • malowanie obiektów,

  • nadawanie obiektom przezroczystości,

  • zmianę kształtów dowolnych obiektów za pomocą rozbudowanej edycji węzłów,

  • sumowanie i odejmowanie ścieżek,

  • grupowanie i rozgrupowywanie obiektów,

  • tworzenie tekstów.

Programy zawierają z reguły zestaw filtrów umożliwiających otrzymywanie wielu efektów graficznych. Pozwalają również na dołączanie do grafiki wektorowej elementów rastrowych.

Formaty plików grafiki wektorowej

  • SVG (Scalable Vector Graphics) – format oparty na języku XML. Umożliwia tworzenie animacji.

  • CDR (Corel Draw) – format opatentowany przez firmę Corel Corporation.

  • AI (Adobe Illustrator) – rozszerzenie wewnętrznego formatu plików programu grafiki wektorowej firmy Adobe.

  • EPS (Encapsulated PostScript) – format PostScript - stosowany przy profesjonalnym wydruku prac. Obsługiwany przez większość profesjonalnych urządzeń drukujących.

Dyskusja:

Podaj wady zalety stosowania grafiki wektorowej.

Podsumowanie lekcji

Grafika wektorowa tworzy pliki, które można dowolnie skalować bez utraty jakości.