Scenariusz
Temat
Zamiana jednostek prędkości
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Uczeń:
3) przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina);
4) posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Przeliczanie jednostek prędkości.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Rozróżnia jednostki prędkości.
2. Przelicza jednostki prędkości.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- rozpoznaje jednostki prędkości,
- oblicza wartość prędkości i przelicza jej jednostki.
Metody kształcenia
1. Ćwiczenia uczniowskie.
2. Wykład konwencjonalny.
Formy pracy
1. Indywidualna współpraca ucznia z nauczycielem.
2. Uczenie się przez stosowanie poznanych reguł i rozwiązywanie zadań problemowych.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Polecenie 1
Wymień jednostki drogi i czasu w układzie SI.
Odpowiedź:
Jednostką drogi jest metr [m], jednostką czasu jest sekunda [s].
Polecenie 2
Jak wyznaczamy średnią prędkość ciała?
Odpowiedź:
W celu obliczenia prędkości średniej należy podzielić całkowitą przebytą drogę przez całkowity czas ruchu.
Polecenie 3
Jak można opisać graficznie ruch ciał?
Odpowiedź:
Ruch ciał możemy opisać graficznie za pomocą wykresów zależności drogi od czasu i prędkości od czasu.
Realizacja lekcji
Polecenie 4
Podaj co oznaczają poszczególne litery we wzorze:
[Grafika interaktywna]
Polecenie 5
Wpisz brakujące wartości:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Odpowiedź:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie 6
Które jednostki zaliczamy do jednostek drogi? Wybierz prawidłowe odpowiedzi:
a) doba
b) rok świetlny
c) mila morska
d) metr
e) hektar
f) jard
Odpowiedź:
a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Prawda. e) Fałsz. f) Prawda.
Polecenie 7
Które jednostki zaliczamy do jednostek prędkości? Wybierz prawidłowe odpowiedzi:
a)
b)
c) mila
d) węzeł
e) koń mechaniczny
f) mach
Odpowiedź:
a) Prawda. b) Prawda. c) Fałsz. d) Prawda. e) Fałsz. f) Prawda.
Polecenie 8
Dwa samochody poruszają się odpowiednio z prędkościami i w tą samą stronę. Drugi znajduje się za pierwszym. Czy samochód drugi dogoni pierwszy?
Odpowiedź:
Zamieniamy prędkość podaną w na :
Samochód drugi dogoni samochód pierwszy.
Polecenie 9
Sprinter przebiegł 100 m w czasie 10 s. Z jaką prędkością poruszał się sprinter? Wynik podaj w .
Rozwiązanie:
Dane:
Szukane:
Sprinter poruszał się z prędkością 36 .
Polecenie 10
Statek porusza się z prędkością 7 węzłów (). Z jaką prędkością w porusza się ten statek. Przyjmij, że .
Odpowiedź:
Prędkość statku wynosi .
Polecenie 11
Przelicz wartość prędkości na odpowiednie jednostki:
a)
b)
c)
d)
Odpowiedź:
a)
b)
c)
d)
Podsumowanie lekcji
Jednostką prędkości w układzie SI jest metr na sekundę .
W celu przeliczenia jednej jednostki prędkości na inną w zakresie układu SI należy znać wielokrotności i podwielokrotności jednostek drogi i czasu. Przeliczanie jednostek prędkości stosowanych tradycyjnie wymaga przeliczenia tradycyjnych jednostek długości na metry a jednostek czasu takich jak minuty, godziny i doby na sekundy. Przeliczone wartości drogi s i czasu t podstawiamy do wzoru:
uzyskując wartość prędkości w metrach na sekundę.