Temat

Zamiana jednostek prędkości

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Uczeń:

3) przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina);

4) posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta.

Czas

45 minut

Ogólny cel kształcenia

Przeliczanie jednostek prędkości.

Kształtowane kompetencje kluczowe

1. Rozróżnia jednostki prędkości.

2. Przelicza jednostki prędkości.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

- rozpoznaje jednostki prędkości,

- oblicza wartość prędkości i przelicza jej jednostki.

Metody kształcenia

1. Ćwiczenia uczniowskie.

2. Wykład konwencjonalny.

Formy pracy

1. Indywidualna współpraca ucznia z nauczycielem.

2. Uczenie się przez stosowanie poznanych reguł i rozwiązywanie zadań problemowych.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Polecenie 1

Wymień jednostki drogi i czasu w układzie SI.

Odpowiedź:

Jednostką drogi jest metr [m], jednostką czasu jest sekunda [s].

Polecenie 2

Jak wyznaczamy średnią prędkość ciała?

Odpowiedź:

W celu obliczenia prędkości średniej należy podzielić całkowitą przebytą drogę przez całkowity czas ruchu.

Polecenie 3

Jak można opisać graficznie ruch ciał?

Odpowiedź:

Ruch ciał możemy opisać graficznie za pomocą wykresów zależności drogi od czasu i prędkości od czasu.

Realizacja lekcji

Polecenie 4

Podaj co oznaczają poszczególne litery we wzorze:

[Grafika interaktywna]

Polecenie 5

Wpisz brakujące wartości:

a) 1km=...m=...cm

b) 1m=...cm

c) 1m=...km

d) 1cm=...m

e) 1h=...min=...s

f) 1s=...min=...h

Odpowiedź:

a) 1km=1000m=100000cm

b) 1m=100cm

c) 1m=11000km

d) 1cm=1100m

e) 1h=60min=3600s

f) 1s=160min=13600h

Polecenie 6

Które jednostki zaliczamy do jednostek drogi? Wybierz prawidłowe odpowiedzi:

a) doba
b) rok świetlny
c) mila morska
d) metr
e) hektar
f) jard

Odpowiedź:

a) Fałsz. b) Prawda. c) Prawda. d) Prawda. e) Fałsz. f) Prawda.

Polecenie 7

Które jednostki zaliczamy do jednostek prędkości? Wybierz prawidłowe odpowiedzi:

a) m·s-1
b) 1cms
c) mila
d) węzeł
e) koń mechaniczny
f) mach

Odpowiedź:

a) Prawda. b) Prawda. c) Fałsz. d) Prawda. e) Fałsz. f) Prawda.

Polecenie 8

Dwa samochody poruszają się odpowiednio z prędkościami v1=30msv2=2,4kmmin w tą samą stronę. Drugi znajduje się za pierwszym. Czy samochód drugi dogoni pierwszy?

Odpowiedź:

Zamieniamy prędkość v2 podaną w kmmin na ms:

2,4kmmin=2,41000m60s=240m6s=40ms

Samochód drugi dogoni samochód pierwszy.

Polecenie 9

Sprinter przebiegł 100 m w czasie 10 s. Z jaką prędkością poruszał się sprinter? Wynik podaj w kmh.

Rozwiązanie:

Dane:

s=100m

t=10s

Szukane:

v=?

v=st

v=100m10s

v=10ms

v=10ms=1011000km13600h=1036km10h=36kmh

Sprinter poruszał się z prędkością 36 kmh.

Polecenie 10

Statek porusza się z prędkością 7 węzłów (1węzeł=1kn). Z jaką prędkością w kmh porusza się ten statek. Przyjmij, że 1węzeł=1kn=1milamorskah,1milamorska=1852m.

Odpowiedź:

7kn=71852mh=12964mh=12,964kmh

Prędkość statku wynosi 12,964kmh.

Polecenie 11

Przelicz wartość prędkości na odpowiednie jednostki:

a) 54kmh=...ms

b) 30ms=...kmh

c) 20cmmin=...ms

d) 60ms=...kmmin

Odpowiedź:

a) 15ms

b) 108kmh

c) 0,0033ms

d) 3,6kmmin

Podsumowanie lekcji

Jednostką prędkości w układzie SI jest metr na sekundę [ms].

W celu przeliczenia jednej jednostki prędkości na inną w zakresie układu SI należy znać wielokrotności i podwielokrotności jednostek drogi i czasu. Przeliczanie jednostek prędkości stosowanych tradycyjnie wymaga przeliczenia tradycyjnych jednostek długości na metry a jednostek czasu takich jak minuty, godziny i doby na sekundy. Przeliczone wartości drogi s i czasu t podstawiamy do wzoru:

v=st

uzyskując wartość prędkości w metrach na sekundę.