Scenariusz
Temat
Dodawanie pamięciowe liczb naturalnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
1) dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Odkrywanie własności dodawania.
2. Posługiwanie się różnymi sposobami pamięciowego dodawanie liczb naturalnych dwucyfrowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. Odkrywa własności dodawania.
2. Posługuje się różnymi metodami pamięciowego dodawania liczb naturalnych dwucyfrowych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają na czym polega dodawanie liczb naturalnych, jak nazywają się liczby, które dodajemy oraz wynik dodawania.
[Ilustracja 1]
Realizacja lekcji
1. Uczniowie rozwiązują równania, metodą odgadywania wyniku.
Zapisują zaobserwowaną własność dodawania.
a) 4 + x = 4,
b) x + 5 = 5,
c) 0 +6 = x,
d) 8 + 0 = x.
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Jeżeli jeden ze składników dodawania jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy dodać do siebie dwie liczby.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[SLIDESHOW 1]
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,
np.: 2 + 3 = 3 + 2.
Nauczyciel informuje uczniów, że ta cecha dodawania nazywana jest przemiennością dodawania.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jakiej kolejności możemy dodać do siebie trzy liczby.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[SLIDESHOW 2]
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć po dwa składniki, a suma nie ulegnie zmianie, np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4).
Nauczyciel informuje uczniów, że ta własność dodawania nazywana jest łącznością dodawania.
Metoda JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczeń ma do rozwiązania to samo zadanie, ale każdy w grupie musi do tego wykorzystać inną, jedną z podanych poniżej metod dodawania w pamięci.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały zadanie taką samą metodą. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają zastosowaną do rozwiązania metodę innym członkom grupy.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.
[Ilustracja 2]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.
[Ilustracja 3]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.
[Ilustracja 4]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.
Polecenie
Oblicz.
a) 25 + 46 + 65 + 84,
b) 31 + 75 + 39 + 15,
c) 37 + 52 + 13 + 18.
Polecenie
Julia zebrała 27 naklejek, a Basia 36. Ile naklejek mają razem dziewczynki?
Polecenie dla chętnych
Oblicz dowolną metodą:
a) 120 + 356,
b) 254 + 657.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:
- Dodawanie liczb i wynik dodawania nazywamy sumą, a liczby, które dodajemy, to składniki.
- Jeżeli jeden ze składników jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.
- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,
np.: 2 + 3 = 3 + 2. Mówimy, że dodawanie jest przemienne.
- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć składniki, a suma nie ulegnie zmianie,
np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4). Mówimy, że dodawanie jest łączne.