Temat

Dodawanie pamięciowe liczb naturalnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

1) dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Odkrywanie własności dodawania.

2. Posługiwanie się różnymi sposobami pamięciowego dodawanie liczb naturalnych  dwucyfrowych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Odkrywa własności dodawania.

2. Posługuje się różnymi metodami pamięciowego dodawania liczb naturalnych dwucyfrowych.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca z całą klasą.

2. Praca w grupach.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają na czym polega dodawanie liczb naturalnych, jak nazywają się liczby, które dodajemy oraz wynik dodawania.

[Ilustracja 1]

Realizacja lekcji

1. Uczniowie rozwiązują równania, metodą odgadywania wyniku.

Zapisują zaobserwowaną własność dodawania.

a) 4 + x = 4,

b) x + 5 = 5,

c) 0 +6 = x,

d) 8 + 0 = x.

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Jeżeli jeden ze składników dodawania jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy dodać do siebie dwie liczby.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 1]

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: 2 + 3 = 3 + 2.

Nauczyciel informuje uczniów, że ta cecha dodawania nazywana jest przemiennością dodawania.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jakiej kolejności możemy dodać do siebie trzy liczby.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.

[SLIDESHOW 2]

Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:

- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć po dwa składniki, a suma nie ulegnie zmianie, np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4).

Nauczyciel informuje uczniów, że ta własność dodawania nazywana jest łącznością dodawania.

Metoda JIGSAW.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczeń ma do rozwiązania to samo zadanie, ale każdy w grupie musi do tego wykorzystać inną, jedną z podanych poniżej metod dodawania w pamięci.

Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały zadanie taką samą metodą. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.

 Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają zastosowaną do rozwiązania metodę innym członkom grupy.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 2]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 3]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Polecenie

Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.

[Ilustracja 4]

a) 34 + 43,

b) 46 + 56,

c) 68 + 36,

d) 79 + 56,

e) 57 + 38.

Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.

Polecenie

Oblicz.

a) 25 + 46 + 65 + 84,

b) 31 + 75 + 39 + 15,

c) 37 + 52 + 13 + 18.

Polecenie

Julia zebrała 27 naklejek, a Basia 36. Ile naklejek mają razem dziewczynki?

Polecenie dla chętnych

Oblicz dowolną metodą:

a) 120 + 356,

b) 254 + 657.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania:

- Dodawanie liczb i wynik dodawania nazywamy sumą, a liczby, które dodajemy, to składniki.

- Jeżeli jeden ze składników jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.

- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: 2 + 3 = 3 + 2. Mówimy, że dodawanie jest przemienne.

- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć składniki, a suma nie ulegnie zmianie,

np.: (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4). Mówimy, że dodawanie jest łączne.