Temat

Animacja niestandardowa

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy VII i VIII

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:

d) tworzenia prezentacji multimedialnej, wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzenie prezentacji multimedialnych.

Cele szczegółowe

Dodawanie animacji niestandardowych.

Efekty uczenia

Uczeń:

- dodaje animacje niestandardowe,

- projektuje ścieżkę ruchu w animacji niestandardowej.

Metody kształcenia

1. Niedokończone zdania.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupie.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie informacje na temat dodawania animacji do elementów prezentacji multimedialnej.

Uczniowie, wykorzystując metodę niedokończonych zdań, porządkują  informacje na temat animacji.

Animacja to sposób na:

- wyróżnienie (np. elementu prezentacji),
- kontrolowanie przepływu (np. informacji, danych),
- zwiększenie zainteresowania (np. publiczności, odbiorcy),

- Efekty typu Wejście powodują, że obiekt (np. przylatuje,  pojawia się na slajdzie).
- Efekty typu Wyjście polegają na tym, że obiekt (np. odlatuje, znika ze slajdu).
- Efekty typu Wyróżnienie to (np. powiększanie, pomniejszanie, zmiana koloru, obracanie obiektu wokół własnej osi).

Użycie efektów Ścieżki ruchu powoduje, że obiekt będzie się poruszał (np. w określonym kierunku, po krawędziach figur, po ścieżce narysowanej przez użytkownika).

Realizacja lekcji

Niestandardowe efekty animacji polegają na zastosowaniu:

- wielu efektów animacji do jednego obiektu,
- animacji ścieżki ruchu.

Do jednego obiektu można zastosować kilka efektów animacji. Podczas pracy z wieloma elementami animacji najwygodniej pracować w okienku animacji.

[Ilustracja 1]

Aby otworzyć okienko animacji, po zaznaczeniu obiektu wybierz opcję Okienko animacji na karcie Animacje. Aby do istniejącego obiektu dodać kolejną animację z karty Animacje, należy wybrać opcję Dodaj animację.

W sekcji Chronometraż można ustawić sposób rozpoczęcia, czas trwania i opóźnienie  dla każdej animacji.

[Ilustracja 2]

Podczas pracy z kilkoma obiektami i wieloma animacjami praca w okienku animacji może być trudna, gdyż domyślne nazwy obiektów nie są opisowe. W okienku zaznaczenia można nadać obiektom unikatowe nazwy, co ułatwi dalszą pracę.

Animacja ścieżki ruchu

Ścieżki ruchu obiektów animowanych w programie PowerPoint podzielone są na trzy grupy.

[Grafika interaktywna]

Wśród ścieżek niestandardowych warto wyróżnić narzędzia:

- ścieżka niestandardowa – krzywa,
- ścieżka niestandardowa – bazgroły,

które wymagają zupełnie innych metod tworzenia ścieżki.

Dla krzywej: Kliknij punkt początkowy i każdy następny punkt, w którym chcesz zmienić kierunek krzywej. Zakończ rysowanie podwójnym kliknięciem. Dla bazgrołu: kliknij i przytrzymaj przycisk myszy tak długo, jak długo rysujesz ścieżkę.

Aby zmienić ścieżkę niestandardową po jej narysowaniu, naciśnij klawisz CTRL i kliknij ścieżkę niestandardową lub kliknij ją prawym przyciskiem myszy, a następnie kliknij polecenie Edytuj punkty.

Polecenie 1

Znajdź w internecie grafikę przedstawiającą dowolnego owada. Zaprojektuj animację, która będzie symulowała jego lot.

[Ilustracja 3]

Każdy obiekt może poruszać się po ścieżce złożonej z kilku ścieżek składowych. Kolejne ścieżki dodajemy za pomocą narzędzia Dodaj animację.

[Ilustracja 4]

Polecenie 2

Na slajdzie animacji zaprojektuj swoją drogę z domu do szkoły. Jako tło slajdu ustaw mapę pobraną z internetu. Wybierz obiekt, który będziesz chciał animować. W zależności od tego, jak docierasz szkoły, może to być ludzik, rower, samochód czy autobus. Dodaj ścieżki ruchu tak, aby obiekt poruszał się po tej samej drodze co ty.

Podsumowanie lekcji

Prezentację można wzbogacić efektami animacji. Animacja powinna być wykorzystywana w przemyślany sposób, tak aby zwracała uwagę odbiorcy na ważne informacje lub zdjęcia. Pamiętaj jednak, że zbyt dużo efektów w prezentacji może przynieść odwrotny skutek.