Scenariusz
Temat
Symetria wykresu funkcji względem osi OY
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Funkcje. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozpoznawanie i otrzymywanie wykresów funkcji w symetrii względem osi OY.
3. Poznanie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w symetrii względem osi OY.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje wykresy funkcji otrzymanych w symetrii względem osi OY,
- rozpoznaje wzory funkcji, których wykresy otrzymano w symetrii względem osi OY.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracują w dwóch grupach, metodą diamentowego uszeregowania. Porządkują poznane dotychczas wiadomości na temat funkcji (grupa 1) i symetrii w układzie współrzędnych (grupa 2).
Po zakończonej pracy przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje plansze.
Grupy wzajemnie weryfikują i uzupełniają prezentacje.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie własności symetrii wykresu funkcji względem osi OY.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, korzystając z informacji na temat symetrii punktu wzglądem osi OY, zastanawiają się, jak zmieni się wzór funkcji, jeżeli jej wykres przekształcimy symetrycznie wzglądem osi OY. Stawiają hipotezy. Sprawdzają je, analizując materiał przedstawiony w pokazie interaktywnym. Formułują odpowiedni wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi OY, otrzymujemy wykres funkcji h, opisanej wzorem .
Uczniowie, pracując samodzielnie, wykorzystują poznane wiadomości do rozwiązania zadania.
Polecenie
Funkcja f jest opisana za pomocą tabelki.
[Tabela]
Przedstaw za pomocą tabelki funkcję określoną wzorem .
Dyskusja – dziedziną funkcji jest zbiór , zbiorem wartości , jaka będzie dziedzina i jaki zbiór wartości funkcji ?
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
Jeśli dziedziną funkcji f jest zbiór , zbiorem wartości i , to dziedziną funkcji g jest zbiór , a zbiorem wartości zbiór .
Korzystając z nowych wiadomości uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Funkcja określona jest wzorem , gdzie . Napisz wzór funkcji h, której wykres jest symetryczny do wykresu funkcji f względem osi OY. Podaj dziedzinę funkcji h. Naszkicuj wykresy obu funkcji w jednym układzie współrzędnych.
Polecenie
Dziedziną funkcji f jest zbiór , a zbiorem wartości zbiór . Podaj dziedzinę i zbiór wartości funkcji g określonej wzorem .
Polecenie
Funkcja f przyjmuje wartość najmniejszą równą (- 5) dla x = 7 i przyjmuje wartość największą równą 8 dla x = - 2. Podaj wartość największą, wartość najmniejszą oraz argumenty, dla których te wartości przyjmuje funkcja .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Miejscami zerowymi funkcji f są liczby 7 oraz (– 3). Wykres funkcji g jest symetryczny do wykresu funkcji f względem osi OY. Oblicz wartość wyrażenia .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi OY, otrzymujemy wykres funkcji h, opisanej wzorem .
- Jeżeli dziedziną funkcji jest zbiór , zbiorem wartości , to dziedziną i zbiorem wartości funkcji będą odpowiednio oraz .