Temat

Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4. Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

7. Szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;

8. Interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.

Cele szczegółowe

1. Szkicowanie wykresu funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytywanie miejsc zerowych z wykresu funkcji.

2. Określanie liczby miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, obliczanie miejsc zerowych (o ile istnieją).

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:
- szkicuje wykresy funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytuje miejsca zerowe z wykresu funkcji,
- określa liczbę miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, oblicza miejsca zerowe (o ile istnieją).

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. JIGSAW.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają pojęcia: miejsca zerowego funkcji, funkcji kwadratowej oraz wyróżnika trójmianu kwadratowego.
- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia się wykresu z osią OX,
- funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem f(x)=ax2+bx+c, gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola,
- wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że =b2-4ac.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania, uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.

Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy. Dyskutują nad zależnością pomiędzy wartością wyróżnika trójmianu kwadratowego a liczbą miejsc zerowych.

Polecenie 1

1. Naszkicuj wykresy funkcji:

a) f(x)=(x+1)2-4

b) f(x)=x2+x-6

(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)

2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.

3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.

Polecenie 2

1. Naszkicuj wykresy funkcji:

a) f(x)=(x-1)2

b) f(x)=x2+6x+9

(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)

2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.

3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.

Polecenie 3

1. Naszkicuj wykresy funkcji:

a) f(x)=(x+2)2+3

b) f(x)=x2+2x+3

(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)

2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.

3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie zapisują odpowiedni wniosek.

Wnioski:

Funkcja kwadratowa określona wzorem f(x)=ax2+bx+c:

- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 1 i xIndeks dolny 2 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:

f(x)=a(x-x1)(x-x2)

gdzie: x1=-b-2a, x2=-b+2a,

- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej :

f(x)=a(x-x0)2

gdzie: x0=-b2a,

- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zastosowanie nabytych wiadomości przy określaniu liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej.

[Geogebra aplet]

Polecenie dla chętnych:

Dana jest funkcja kwadratowa f(x)=-12(x+6)(x-26). Podaj postać kanoniczną tej funkcji.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.

- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia wykresu z osią OX,
- funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem f(x)=ax2+bx+c, gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola,
- wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że =b2-4ac,

Funkcja kwadratowa określona wzorem f(x)=ax2+bx+c:
- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 1 i xIndeks dolny 2 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni.  Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:

f(x)=a(x-x1)(x-x2)

gdzie: x1=-b-2a, x2=-b+2a,

- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:

f(x)=a(x-x0)2

gdzie: x0=-b2a,

- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.