Scenariusz
Temat
Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. Odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
7. Szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8. Interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Szkicowanie wykresu funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytywanie miejsc zerowych z wykresu funkcji.
2. Określanie liczby miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, obliczanie miejsc zerowych (o ile istnieją).
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- szkicuje wykresy funkcji kwadratowej na podstawie danego jej wzoru oraz odczytuje miejsca zerowe z wykresu funkcji,
- określa liczbę miejsc zerowych funkcji na podstawie wyróżnika trójmianu kwadratowego, oblicza miejsca zerowe (o ile istnieją).
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają pojęcia: miejsca zerowego funkcji, funkcji kwadratowej oraz wyróżnika trójmianu kwadratowego.
- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia się wykresu z osią OX,
- funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem , gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola,
- wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że .
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania, uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy. Dyskutują nad zależnością pomiędzy wartością wyróżnika trójmianu kwadratowego a liczbą miejsc zerowych.
Polecenie 1
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Polecenie 2
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Polecenie 3
1. Naszkicuj wykresy funkcji:
a)
b)
(Wskazówka: zapisz wzór w postaci kanonicznej)
2. Podaj liczbę ich miejsc zerowych.
3. Oblicz wyróżnik trójmianu kwadratowego.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Po wykonanym ćwiczeniu uczniowie zapisują odpowiedni wniosek.
Wnioski:
Funkcja kwadratowa określona wzorem :
- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 11 i xIndeks dolny 22 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: , ,
- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej :
gdzie: ,
- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zastosowanie nabytych wiadomości przy określaniu liczby miejsc zerowych funkcji kwadratowej.
[Geogebra aplet]
Polecenie dla chętnych:
Dana jest funkcja kwadratowa Podaj postać kanoniczną tej funkcji.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- miejsce zerowe funkcji to taki jej argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0. Graficznie jest to punkt przecięcia wykresu z osią OX,
- funkcja kwadratowa, to funkcja określona wzorem , gdzie a, b, c to liczby rzeczywiste i a jest liczbą różna od zera. Wykresem tej funkcji jest parabola,
- wyróżnikiem trójmianu kwadratowego nazywamy liczbę oznaczoną symbolem , taką że ,
Funkcja kwadratowa określona wzorem :
- ma dwa różne miejsca zerowe rzeczywiste xIndeks dolny 11 i xIndeks dolny 22 wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest dodatni. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: , ,
- ma dokładnie jedno miejsce zerowe x wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest równy zero. Wtedy wzór funkcji możemy zapisać w postaci iloczynowej:
gdzie: ,
- nie ma pierwiastków rzeczywistych wtedy i tylko wtedy, gdy wyróżnik jest ujemny. Wtedy wzoru funkcji f nie można zapisać w postaci iloczynowej.