Scenariusz
Temat
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
3) wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne;
7) oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
2. Stosowanie właściwej kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe i dziesiętne,
- stosuje właściwą kolejność wykonywania działań.
Metody kształcenia
1. Gra edukacyjna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej grupy uczniów:
- kartkę z narysowaną tabelą posiadającą sześć wierszy i dwie kolumny. W pierwszym wierszu tabeli wpisuje kolejno, w każde okno, jedno z działań:
W drugim wierszu tabeli wpisuje kolejno, w każde okno, jedno z działań:
- zestaw 12 karteczek. Na każdej karteczce umieczcza jeden z zapisów:
- dwunastościenną kostkę do gry.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz kolejności wykonywania działań.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą wykonywać działania, w których wystąpią jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego wykonywania działań, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
[slideshow]
Dyskusja: W jaki sposób wykonuje się działania, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne? Czy kolejność wykonywania działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych różni się od kolejności wykonywania działań na liczbach naturalnych?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
Wykonując działania, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne:
- zamieniamy ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe lub, jeżeli to możliwe, ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne skończone;
- zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań, jak w przypadku działań na liczbach naturalnych.
Gra edukacyjna. Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje od nauczyciela wcześniej przygotowany zestaw: kartkę z tabelą, 12 karteczek oraz kostkę do gry. Uczniowie na zmianę rzucają kostką wybierając działanie, które będą wykonywać. Następnie uczeń szuka karteczki z odpowiednim wynikiem i układa ją w odpowiednim oknie tabeli. W przypadku, gdy działanie o wylosowanym numerze zostało wcześniej wykonane, uczeń traci turę. Litery czytane kolejno utworzą hasło - imię i nazwisko polskiego uczonego. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy odgadnie hasło.
Hasło: Stefan Banach
Po ułożeniu hasła, uczniowie korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytania: Kim był Stefan Banach? W jakich latach żył? Który to wiek?
Uczniowie mogą podać odpowiedź:
- Stefan Banach był polskim matematykiem żyjącym na przełomie dziewiętnastego
i dwudziestego wieku.
Uczniowie samodzielnie wykonują działania, w których jednocześnie występują ułamki zwykłe i dziesiętne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie
Oblicz.
a.
b.
c.
d.
Polecenie
Treść zadania zapisz w postaci wyrażenia arytmetycznego i oblicz jego wartość.
a. Liczbę zwiększ o iloczyn liczb i 3,5.
b. Różnicę liczb 2,4 i pomnóż przez i .
c. Iloraz liczby przez liczbę 0,25 pomniejsz o różnicę liczb i 4,5.
Polecenie dla chętnych
Wstaw nawiasy tak, aby wynik był poprawny.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wykonując działania, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne:
- zamieniamy ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe lub, jeżeli to możliwe, ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne skończone;
- zachowujemy taką samą kolejność wykonywania działań, jak w przypadku działań na liczbach naturalnych.