Temat

Protokoły sieciowe

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy VII i VIII

III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.

Uczeń:

1) schematycznie przedstawia budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci internet.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Identyfikowanie pojęć związanych z siecią komputerową.

Cele szczegółowe

1. Opisywanie protokołu sieciowego.

2. Rozpoznawanie mediów transmisyjnych.

3. Rozróżnianie modeli TCP/IP i OSI.

Efekty uczenia

Uczeń:

- opisuje działanie protokołów sieciowych, rozróżnia model TCP/IP i OSI,

- rozpoznaje różne typy mediów transmisyjnych i modemów.

Metody kształcenia

1. Niedokończone zdania.

2. Uczenie się przez obserwację.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie informacje na temat zadań sieci komputerowej. Wykorzystując metodę niedokończonych zdań, porządkują informacje na ten temat.

Sieć komputerowa służy do:

- wymiany danych pomiędzy _____________ (np. komputerami),

- współużytkowania urządzeń zewnętrznych _____________ (np. drukarek, skanerów),

- zapewnienia łatwiejszej administracja _____________ (np. komputerami),

- scentralizowanego tworzenia kopii _____________ (np. zapasowych, danych, plików),

- komunikacji między _____________ (np. użytkownikami, komputerami),

- uruchamiania programów na _____________ (np. komputerach zdalnych).

Realizacja lekcji

Co to jest protokół sieciowy?

Protokół jest to zbiór reguł, określających zasady komunikacji. Na przestrzeni lat zostało opracowanych wiele różnych protokołów, dzięki którym można osiągnąć różne efekty, np.:

- przesyłanie plików,
- prowadzenie rozmów telefonicznych,
- synchronizacja stanu rozgrywki w grach komputerowych,
- szyfrowanie danych,
- kompresja danych,
- przesyłanie pieniędzy.

Większość aplikacji internetowych działa na bazie protokołów HTTP i HTTPS.

Wszystkie protokoły są traktowane przez sprzęt komputerowy i urządzenia pośredniczące jako strumień bajtów i są przekazywane tam, dokąd zostały zaadresowane. Oprogramowanie odpowiada za rozpoznanie protokołu komunikacyjnego. Systemy komputerowe zazwyczaj używają nie jednego protokołu, a zestawu współpracujących ze sobą protokołów, nazywanego stosem protokołów.

Transmisja danych to proces przesyłania danych po określonej drodze między urządzeniami opisany w „języku” zrozumiałym dla wszystkich urządzeń. W procesie może brać udział więcej niż jeden odbiorca.

Systemy komunikacyjne komunikują się ze sobą za pomocą mediów transmisyjnych. Można je podzielić na przewodowe i bezprzewodowe (fale radiowe lub świetlne).

[Grafika interaktywna]

Do najbardziej znanych stosów protokołów należą dwa modele:

- TCP/IP,
- OSI (model teoretyczny).

Każdy, kto zaczyna się uczyć na temat sieci komputerowych, będzie musiał zapoznać się z modelami sieci OSI i TCP/IP oraz pakietami protokołu TCP/IP. Oba modele oparte są na warstwach.

Warstwy to zasada projektowania, która dzieli zadanie na mniejsze etapy. Każdy z nich realizuje określoną część zadania, wchodząc w interakcję tylko z sąsiednimi warstwami. Pozwala to opracowywać współpracujące ze sobą rozwiązania sieciowe wykonane przez różnych producentów dla różnych systemów operacyjnych.

[Ilustracja 1]

Uproszczony model warstwowy podzielony jest na trzy sekcje:

- media,
- transport,
- aplikacje.

Polecenie 1

W pliku tekstowym krótko opisz, jaka jest funkcjonalność następujących podstawowych protokołów warstwy aplikacji: HTTP, Telnet, FTP, SSH, POP3, SMTP, DNS.

Modem to urządzenie sieciowe, które moduluje sygnał w celu zakodowania informacji cyfrowych, tak by mogły być przesłane w wybranym medium transmisyjnym, i demoduluje sygnał w urządzeniu odbiorczym w celu odebrania danych. Stosowany jest w połączeniach „punkt do punktu”. Z modemów korzystamy zarówno w domu, jak i w szkole czy pracy. Modem to pierwsze urządzenie, z którym łączy się nasz komputer, laptop, tablet czy telefon, aby uzyskać dostęp do internetu.

Rodzaje modemów:
- telefoniczne,
- telefoniczne xDSL,
- kablowe,
- radiowe. 

Podsumowanie lekcji

Komputery i urządzenia połączone w sieć muszą się ze sobą komunikować. Aby to było możliwe, konieczne jest, aby robiły to tym samym językiem. Rolę języków komunikacji komputerów pełnią protokoły komunikacyjne (sieciowe).