Scenariusz
Temat
Obliczanie wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Pierwiastki. Uczeń:
1) oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają pojęcie liczby wymiernej, definicję pierwiastka kwadratowego, definicję pierwiastka sześciennego oraz metodę rozkładu liczby na czynniki pierwsze.
Realizacja lekcji
Uczniowie analizują przykłady obliczania wartości pierwiastka kwadratowego oraz sześciennego. Następnie w podobny sposób samodzielnie wykonują obliczenia.
Przykład:
Obliczymy
W tym celu wykorzystamy rozkład liczby podpierwiastkowej na czynniki pierwsze.
[Ilustracja 1]
A zatem .
Czyli
Przykład:
Obliczymy .
W tym celu wykorzystamy rozkład liczby podpierwiastkowej na czynniki pierwsze.
[Ilustracja 2]
A zatem .
Czyli
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
Dyskusja – czy przyjmuje taką samą wartość jak ?
Uczniowie sprawdzają swoje przypuszczenia, podając odpowiednie przykłady.
Wniosek:
Dla dowolnej liczby a zachodzi równość
Uczniowie w parach rozwiązują zadania „na czas”.
Para, która jako pierwsza rozwiąże poprawnie zadania, otrzymuje dwa „plusy”.
Polecenie
W wolne miejsce wstaw odpowiedni znak <, >, =.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie
Oblicz wartość podanego wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, wartości których pierwiastków kwadratowych wyrażają się liczbami wymiernymi.
[Geogebra aplet]
Polecenie
Wskaż, która z podanych liczb nie jest liczbą wymierną.
Polecenie dla chętnych:
Podaj przykład liczby , dla której wartość wyrażenia jest liczbą wymierną.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Dla dowolnej liczby a zachodzi równość