Scenariusz
Temat
Wartość funkcji dla danego argumentu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie wartości funkcji dla danego argumentu.
3. Odczytywanie z wykresu wartości funkcji dla danego argumentu.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza wartość funkcji dla danego argumentu,
- odczytuje z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu.
Metody kształcenia
1. Mapa myśli.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości na temat funkcji i sposobu jej opisywania.
Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.
Nauczyciel weryfikuje wiadomości i wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest obliczanie wartości funkcji dla danego argumentu.
Dyskusja - w jaki sposób obliczyć wartość funkcji opisanej wzorem?
Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i zapisują wniosek.
Wniosek:
Jeżeli funkcja opisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
Uczniowie, pracując samodzielnie, utrwalają poznane wiadomości, rozwiązując zadanie.
Polecenie
Oblicz wartości funkcji dla argumentów ze zbioru .
Odp.: .
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się w jaki sposób odczytać z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu. W tym celu analizują materiał przedstawiony w pokazie interatywnym. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.
Uczniowie wykorzystując poznane wiadomości biorą udział w konkursie zadaniowym.
Zadania konkursowe.
Polecenie
Funkcja f opisana jest wzorem . Oblicz wartości tej funkcji dla argumentów ze zbioru .
Polecenie
Funkcja g określona jest wzorem . Sprawdź, który z punktów należy do wykresu tej funkcji.
Polecenie
Funkcja f jest określona wzorem , gdzie . Podaj zbiór wartości tej funkcji.
Polecenie
Funkcja h każdej liczbie naturalnej ze zbioru przyporządkowuje resztę z dzielenia tej liczby przez 3. Podaj zbiór wartości tej funkcji.
Polecenie
Naszkicuj wykres funkcji k, która spełnia jednocześnie następujące warunki: .
Po rozwiązaniu przez uczniów zadań konkursowych, nauczyciel sprawdza poprawność uzyskanych wyników. Wyjaśnia wątpliwości. Troje uczniów najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące.
Polecenie dla chętnych
Funkcja g określona jest wzorem dla . Które z podanych liczb: - 0,5; 4; 5,75; 8 mogą być wartościami tej funkcji? Odpowiedź uzasadnij.
Odp.: liczby 4 i 8.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeżeli funkcja zapisana jest wzorem, to obliczenie wartości funkcji dla danego argumentu polega na wstawieniu do wzoru tego argumentu i obliczenie wartości otrzymanego wyrażenia arytmetycznego.
- Aby odczytać wartość funkcji dla danego argumentu z wykresu funkcji, należy wykreślić prostą x = xIndeks dolny kk, gdzie xIndeks dolny kk - dany argument, do przecięcia z wykresem funkcji. Druga współrzędna punktu wspólnego prostej x = xIndeks dolny kk i wykresu funkcji jest wartością funkcji dla danego argumentu.