Temat

Zwierzęta zamieszkujące teren, w którym mieszkasz

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,

c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,

d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzy ulotkę informacyjną przy użyciu programu do edycji tekstu.

Cele szczegółowe

1. Modyfikuje fotografie przy użyciu programu graficznego.

2. Wykorzystuje zaawansowane funkcje programu do edycji tekstu.

Efekty uczenia

Uczeń:

- przygotowuje ulotkę informacyjną przy użyciu programu do edycji tekstu.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Praca z komputerem.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Tematem tego projektu jest przygotowanie ulotki na temat zwierząt zamieszkujących Twoje okolice. Poszukaj informacji na ten temat w Internecie, w bibliotece lub w punkcie informacji turystycznej.

Zgromadź materiał fotograficzny – mogą być to zdjęcia z Internetu, zdjęcia w formie drukowanej lub wykonane przez Ciebie.

Przygotowanie:

- Wyszukaj informacje na temat zwierząt zamieszkujących Twoją okolicę. Skorzystaj z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Zarchiwizuj zdjęcia i informacje tekstowe. Nie zapomnij zapisać, z jakich źródeł pozyskałeś informacje.
- Jeśli posiadasz fotografie zwierząt w formie drukowanej, to je zeskanuj.
- Jeśli samodzielnie wykonujesz zdjęcia, to nie zapomnij o zasadach kadrowania obrazu.
- W programie graficznym poddaj obróbce wykonane zdjęcia, tzn. dostosuj ich rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory. Wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.
- W programie do edycji tekstu przygotuj tekst, który zamieścisz na ulotce. Na tym etapie pracy skup się nad jego treścią, a nie nad formatowaniem.
- Zgromadź kilka ulotek, przyjrzyj się, w jaki sposób są sformatowane tj. jaki jest układ tekstu, jaka jest wielkość czcionek, jak umieszczone są zdjęcia, dobrane kolory. Zastanów się, co na tych ulotkach przemawia do Ciebie jako odbiorcy, a co chętnie byś zmienił.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

- skaner,
- urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon),
- stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,
- drukarkę drukującą w kolorze.

Realizacja lekcji

Nim przystąpisz do pracy z komputerem, za pomocą ołówka i kartki naszkicuj schematyczny podział przestrzeni. Zastanów się, gdzie umieścisz zdjęcia, tytuł, tekst.

W programie do edycji tekstu:

- dobierz orientację strony,
- podziel dokument na kolumny, względnie skorzystaj ze wstawiania pól tekstowych,
- wstaw elementy graficzne – pod zdjęciami umieść źródło ich pochodzenia (w przypadku własnych zdjęć możesz je podpisać frazą „fotografia własna”),
- wstaw tekst i sformatuj go odpowiednio,
- wstaw tytuł ulotki,
- dobierz tło dokumentu,
- zapisz ulotkę w formacie PDF,
- wydrukuj ją odpowiednio dobierając parametry drukowania.

[Grafika interaktywna]

Przy tworzeniu ulotki warto pamiętać o kilku zasadach:

- wybierz czytelny krój czcionki,
- używaj kontrastowych kolorów, szczególnie w dłuższych tekstach
- nie stosuj zbyt wielu rodzajów czcionek na jednej ulotce,
- stosuj wyróżnienia tekstu z umiarem
- pisz poprawnie, zgodnie z zasadami gramatycznymi i ortograficznymi.
- dobierz elementy graficzne o dobrej rozdzielczości.

Podsumowanie lekcji

Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub kimś z domowników. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.