Scenariusz
Temat
Ułamek jako część całości
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
1) opisuje część danej całości za pomocą ułamka.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Wprowadzenie pojęcia ułamka zwykłego.
2. Opisywanie części danej całości za pomocą ułamka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- opisuje część danej całości za pomocą ułamka zwykłego,
- zaznacza odpowiednią część całości podaną w postaci ułamka zwykłego.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przygotowują przed lekcją wycięte z papieru koła i prostokąty o wymiarach 12 cm i 5 cm.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają pojęcie ułamka zwykłego i dowiedzą się jak za jego pomocą opisać część całości.
Uczniowie dyskutują, szukając przykładów sytuacji, w których trzeba podzielić całość na równe części, np. pizzę dla sześciu uczestników spotkania. Każda z tych osób otrzyma wtedy jeden kawałek z sześciu, na które została podzielona pizza.
[Ilustracja 1]
Realizacja lekcji
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że część całości podzielonej na równe część opisuje ułamek zwykły.
[Ilustracja 2]
- ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej,
kreska ułamkowa
- licznikiem może być dowolna liczba, mianownikiem – liczba różna od zera,
- zapis czytamy: jedna szósta, zapis czytamy trzy piąte,
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się zaznaczona w aplecie część koła w zależności od liczb pojawiających się w liczniku i mianowniku podanego ułamka.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Geogebra aplet]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość,
- licznik wskazuje, ile z tych części wzięto.
Polecenie 2
Uczniowie składają przygotowane w domu koła na cztery, a prostokąty na sześć równych części. Ich zadaniem jest zamalowanie na każdej z figur trzech części i zapisanie w postaci ułamka oraz słownie, jaka to część całości.
Polecenie 3
Uczniowie zapisują, jaka część figury na rysunku została zamalowana na kolor żółty:
[Ilustracja 3]
Polecenie 4
Uczniowie zapisują słowami ułamki: , , , .
Polecenie 5
Uczniowie zapisują w postaci ułamka: dwie dziewiąte, cztery piętnaste, dwie piąte, dwadzieścia sześć czterdziestych siódmych.
Polecenie dla chętnych:
Zadaniem uczniów jest obliczenie jaką część tygodnia spędzają w szkole, jeśli założymy, że przebywają w szkole 29 godzin.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- ułamek opisuje część całości podzielonej na równe części,
- ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej,
kreska ułamkowa
- mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość,
- licznik wskazuje, ile wzięto z tych części,
- zapis czytamy: jedna szósta, zapis czytamy: trzy piąte.