Temat

Interpretacja danych statystycznych pozyskanych z różnych źródeł

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:

2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.

Cele szczegółowe

1. Przedstawianie i interpretowanie danych statystycznych, pozyskanych z różnych źródeł.

2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- przedstawia i interpretuje dane statystyczne, pozyskane z różnych źródeł.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Indywidualny konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą przedstawiać i interpretować dane statystyczne pozyskane z różnych źródeł.

Szybki konkurs w parach. Jedna osoba zapisuje w tabeli dane dotyczące liczby godzin snu w ciągu ostatniego tygodnia, a druga przedstawia te dane w postaci diagramu słupkowego poziomego. Następnie osoby zamieniają rolami.

Realizacja lekcji

Uczniowie analizują przykład:

Na zakończenie roku szkolnego uczniowie klasy 1A i 1B napisali test sprawdzający wiedzę z języka polskiego. Uzyskane przez nich wyniki przedstawiono na diagramie słupkowym.

[Ilustracja 1]

Polecenie
Obserwuj, jak dane przedstawione za pomocą diagramu słupkowego można przedstawić za pomocą diagramu kołowego procentowego.

[Ilustracja interaktywna]

Wnioski uczniów:

- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.

- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.

- Wykresem tym może być diagram słupkowy poziomy lub pionowy, diagram procentowy, tabela listkowo‑procentowa, piramida populacji i inne. Indywidualny konkurs zadaniowy:

Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe. Potrzebnych wiadomości mogą szukać w dostępnych źródłach informacji, np. w internecie. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.

Polecenie
Na diagramie słupkowym przedstawiono wyniki zbiórki makulatury w szkole w klasach 1 – 3.

[Ilustracja 2]

a) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.
b) O ile więcej kilogramów makulatury zebrała klasa I b w porównaniu do klas, które zajęły drugie i trzecie miejsce?
c) Jaki procent makulatury zebranej w całej szkole stanowi makulatura zebrana przez klasę III a? Wynik zaokrąglij do 1%.
d) Przedstaw te dane na diagramie procentowym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.

Polecenie
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby przeczytanych książek w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku.

[Tabela 1]

a) Przedstaw te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym.
b) Przedstaw na diagramie procentowym dane dotyczące liczby przeczytanych książek w okresie trzech miesięcy.

Polecenie
Przedstaw za pomocą piramidy populacji strukturę płci i wieku ludności w Polsce w bieżącym roku. Potrzebnych informacji poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy.

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.

Polecenie dla chętnych:
Poszukaj w internecie informacji o przedstawianiu danych za pomocą tabeli listkowo‑łodygowej. Przedstaw za pomocą tabeli listkowo‑łodygowej informacje o wzroście uczniów Twojej klasy.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.

- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.

- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.

- Wykresem tym może być diagram słupkowy poziomy lub pionowy, diagram procentowy, tabela listkowo‑procentowa, piramida populacji i inne.