Scenariusz
Temat
Grzybobranie
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV–VI
II.Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
Czas
45 minut
Cel ogólny
Przygotowuje materiały potrzebne do przygotowania prezentacji.
Cele szczegółowe
1. Wyszukuje w sieci potrzebne informacje i ocenia ich przydatność.
2. Tworzy proste grafiki przy użycia programu graficznego.
3. Wykorzystuje edytor tekstowy do tworzenia opisów.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje program graficzny do tworzenia ilustracji,
- wykorzystuje edytor tekstu do tworzenia opisów.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Narysuj ilustrację przedstawiającą las pełen grzybów. W tym celu uwzględnij poniższe wskazówki.
- Narysuj jedno lub kilka drzew.
- Aby zwiększyć liczbę drzew w twoim lesie, zaznacz już narysowane drzewa, skopiuj i wklej je do swojego rysunku, a następnie przesuń w wybrane miejsce. Wykorzystując krzywe, narysuj grzyba.
- Zaznacz narysowany grzyb, skopiuj go i wklej w wybrane miejsce, a następnie zmodyfikuj jego wielkość, kolor, kształt.
- Narysuj pozostałe elementy leśnego krajobrazu, wykorzystując różnego rodzaje pędzle i możliwość wypełniania rysunków kolorem.
[Slideshow]
Realizacja lekcji
Opowiadanie na temat grzybobrania:
Napisz w edytorze tekstu opowiadanie o wędrówce po lesie w poszukiwaniu grzybów. Zastosuj w nim zasady poprawnej edycji tekstu. Zwróć uwagę na:
- Zasady zachowania się w lesie.
- Rodzaje grzybów – opisz grzyby jadalne i te, które nie nadają się do spożycia.
Informacje o grzybach znajdź w zasobach sieci Internet. Możesz także porozmawiać o tym podczas spaceru z rodziną.
Zadbaj o prawidłową edycję tekstu. Dobierz krój czcionki. Pamiętaj o podziale tekstu na akapity. Do opisania poszczególnych grzybów zastosuj wypunktowanie. Wprowadź wyróżnienie w nazwach grzybów, używając na przykład innego koloru czcionki lub kursywy (pochylona czcionka).
Do opisów poszczególnych grzybów dołącz odpowiednie ilustracje. Mogą to być rysunki wcześniej wykonane w edytorze grafiki lub zdjęcia wyszukane w zasobach sieci Internet.
Pamiętaj o zachowaniu prawa autorskiego.
Wskazówka:
Zasady edycji tekstu:
- Wyrazy w zdaniu oddzielaj pojedynczymi odstępami, naciskając jeden raz klawisz spacji.
- Stosuj spację po znakach interpunkcyjnych { . , : ; ? !}, nigdy przed tymi znakami.
- Stosuj spację tylko przed nawiasem i cudzysłowem otwierającym, nigdy po nich.
- Stosuj spację po nawiasie i cudzysłowie zamykającym, a nie przed nim.
- Klawisza Enter używaj tylko wtedy, kiedy rozpoczynasz nową myśl, (gdy chcesz zamknąć jeden akapit i otworzyć drugi) lub wstawić pusty wiersz.
Wskazówka:
Zmiana kroju czcionki:
Aby zmienić krój czcionki w całym tekście, wykonaj poniższe czynności:
- Zaznacz cały tekst dowolną metodą, np. wybierz Zaznacz wszystko z grupy Edytowanie na karcie Narzędzia główne lub użyj klawiszy Ctrl + A. Cały tekst zostanie zaznaczony.
- Kliknij lewym przyciskiem myszy na listę rozwijalną i wybierz czcionkę, która najbardziej ci odpowiada.
- Do wyboru masz wiele czcionek. Najczęściej używane to m.in. Calibri, Times New Roman
Wskazówka:
Wypunktowanie:
Aby utworzyć listę wypunktowaną, wykonaj poniższe czynności:
- Wyszukaj i wybierz (włącz) narzędzie odpowiedzialne za punktowanie. W akapicie, w którym umieszczony jest kursor tekstowy pojawi się pierwszy punkt listy.
- Wpisz tekst dla danego punktu. Kiedy skończysz, naciśnij klawisz Enter. Kursor przejdzie do następnego akapitu i automatycznie zostanie wpisany kolejny punkt listy.
- Powtarzaj powyższą czynność, aż utworzysz wszystkie punkty listy.
- Ostatni punkt listy zakończ klawiszem Enter, a następnie ponownie wybierz (wyłącz) narzędzie odpowiedzialne za punktowanie.
Wskazówka:
Wyróżnienie tekstu:
Aby dodać wyróżnienie (pogrubienie, kursywa i podkreślenie oraz kolor czcionki), wykonaj poniższe czynności:
- Zaznacz fragment tekstu dowolną metodą.
- Wybieraj kolejno odpowiednie narzędzia formatowania: Pogrubienie, Kursywa, Podkreślenie
Przygotowanie prezentacji:
Zaprojektuj prezentację na temat grzybów rosnących w naszych lasach. Nie zapominaj o zasadach przygotowania prezentacji. Wykonaj poniższe polecenia.
- Zaplanuj swoją pracę, dzięki czemu unikniesz późniejszych poprawek.
- Wybierz motyw tła dla swojej prezentacji.
- Jeśli to twoja pierwsza prezentacja, wybierz narzędzia, których użyjesz do jej projektowania.
- Zaprojektuj slajd tytułowy.
-Dodaj kolejne slajdy do swojej prezentacji.
-Zamieść tekst na slajdach – wyszukane informacje możesz wpisać bezpośrednio do prezentacji lub wykorzystać opisy grzybów zamieszczone w opowiadaniu.
- Wstaw pasujące ilustracje do projektowanej przez ciebie prezentacji. Mogą to być zdjęcia zapisane w twoim komputerze cliparty lub wykonane wcześniej rysunki. Jeśli nie masz odpowiednich zdjęć, wyszukaj je w Internecie i zapisz w wybranym folderze.
- W trakcie projektowania prezentacji, sprawdzaj na bieżąco uzyskany efekt, uruchamiając jej pokaz.
- Pamiętając o prawie autorskim, podaj źródła zaczerpniętych z Internetu informacji.
- Po zakończeniu prac nad prezentacją zapisz ją w odpowiednim folderze.
Jeśli to możliwe, przedstaw prezentację na temat grzybów koleżankom i kolegom z klasy.
Wskazówka:
Motyw tła:
Aby wybrać motyw tła, wykonaj poniższe czynności:
- Rozwiń okno z kolorami motywów tła.
- Przesuwaj myszą po kolorach i obserwuj, jak zmienia się kolorystyka motywu.
- Kliknij myszą na wybrany kolor.
Wskazówka:
Dodawanie slajdów:
Aby do prezentacji wstawić kolejny slajd, wykonaj poniższe czynności:
- Wybierz polecenie Nowy Slajd - wówczas otworzy się okno z gotowymi układami slajdu.
- Przesuwając myszą, podświetlaj kolejne układy slajdu.
- Wybierz Układ slajdu i kliknij w niego. Slajd o takim układzie zostanie wstawiony do prezentacji.
Aby zmienić układ na wcześniej dodanym slajdzie, wykonaj poniższe czynności:
- Kliknij na niego myszą.
- Wybierz narzędzie Układ, wówczas otworzy się okno z gotowymi układami slajdów.
- Przesuwaj po nich myszą i kliknij w ten, który chcesz wybrać.
- Sprawdź, jak zmienił się układ.
- Zwróć uwagę na położenie i rozmiar obiektów na slajdzie.
Wskazówka:
Dodawanie tekstu:
Aby dodać tekst do prezentacji, wykonaj poniższe czynności.
- Jeśli chcesz wpisać tytuł, kliknij na obszar Kliknij, aby dodać tytuł.
- Wpisz tytuł.
- Kliknij na obszar Kliknij, aby dodać tekst.
- Wpisz tekst.
- Kliknij myszą poza wyznaczony obszar lub naciśnij klawisz ESC.
Wskazówka:
Wstawianie clipartów:
Aby wstawić obiekt clipart, wykonaj poniższe czynności:
- W wyznaczonym obszarze kliknij ikonę narzędzia do wstawiania clipartów.
- W otwartym oknie w wyznaczonym polu wpisz nazwę obiektu, którego poszukujesz, np. jeż.
- Zatwierdź wybór klawiszem Enter lub klikając na ikonę Lupa.
- Wyszukaj potrzebny obrazek i zaznacz go.
- Kliknij myszą przycisk Wstaw.
Wskazówka:
Wstawianie obrazów:
Aby wstawić obraz zapisany w komputerze, wykonaj poniższe czynności:
- W wyznaczonym obszarze kliknij ikonę do wstawiania obrazów.
- Wyszukaj w otwartym oknie potrzebny obrazek lub zdjęcie.
- Zaznacz go.
- Kliknij myszą przycisk Wstaw.
Podsumowanie lekcji
Wyróżnianie fragmentów tekstu ułatwia jego czytanie. Stosowanie akapitów pomaga oddzielić poszczególne informacje w tekście. Znaki interpunkcyjne wpływają na zrozumienie treści tekstu.