Scenariusz
Temat
Bryły obrotowe
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Rysowanie brył obrotowych.
2. Rozpoznawanie i rysowanie przekrojów osiowych i poprzecznych brył obrotowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rysuje bryły obrotowe,
- rozpoznaje i rysuje przekroje osiowe i poprzeczne brył obrotowych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Pytania do eksperta.
Formy pracy
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi trzech uczniów o przygotowanie w domu zagadnień dotyczących rysowania brył obrotowych oraz ich przekrojów. Zadaniem uczniów jest też zapoznanie się z wiadomościami dotyczącymi najważniejszych własności brył obrotowych.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rysować bryły obrotowe. Będą też rysować i rozpoznawać przekroje osiowe i poprzeczne tych brył.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich pracuje pod kierunkiem eksperta. Ekspertem jest uczeń, który w domu opracował wskazany przez nauczyciela materiał.
Polecenie
Uczniowie korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu tworzenia brył obrotowych.
[Geogebra aplet]
Następnie każdy z ekspertów zapoznaje swoją grupę z pozyskanymi informacjami. Może ilustrować swój wykład przygotowaną w domu prezentacją lub źródłami internetowymi. Uczniowie zadają pytania, zgłębiając tematykę lekcji.
Podsumowaniem tej części zajęć może być sporządzenie przez każdą grupę plakatu, zawierającego wiadomości do zapamiętania.
Wnioski:
Dane są: prosta p i figura płaska F, leżące w tej samej płaszczyźnie.
- Obracając figurę F dookoła prostej p, otrzymujemy powierzchnię, która ogranicza figurę, zwaną bryłą obrotową.
- Prostą p nazywamy osią obrotu. Jest ona osią symetrii bryły obrotowej.
- Przekrój bryły jest to figura, która powstanie po przecięciu bryły dowolną płaszczyzną.
- Przekrój osiowy bryły obrotowej to część wspólna tej bryły z płaszczyzną zawierającą oś obrotu.
- Przekrój poprzeczny bryły obrotowej to część wspólna tej bryły z płaszczyzną prostopadłą do osi obrotu.
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Narysuj bryłę, która powstanie w wyniku obrotu:
a) prostokąta wokół prostej zawierającej krótszy bok prostokąta,
b) trójkąta prostokątnego wokół prostej zawierającej dłuższą przyprostokątną.
Polecenie
Na rysunku pokazany jest przekrój osiowy i poprzeczny bryły.
[illustracja 1]
[illustracja 2]
Jakimi figurami geometrycznymi są zaznaczone przekroje brył?
Polecenie
Narysuj bryłę obrotową, w której przekrój osiowy jest trójkątem równobocznym.
Polecenie
Narysuj bryłę obrotową, która powstanie w wyniku obrotu trapezu prostokątnego wokół krótszego ramienia.
Polecenie
W wyniku obrotu prostokąta wokół jednego z boków powstał walec. Przekątna prostokąta o długości 3 jest nachylona do boku pod kątem 45Indeks górny oo.
Oblicz wysokość walca. Podaj wszystkie możliwe rozwiązania.
Polecenie dla chętnych:
Trójkąt prostokątny równoramienny o przeciwprostokątnej długości obraca się wokół przyprostokątnej.
Oblicz pole przekroju osiowego powstałej bryły.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Dane są: prosta p i figura płaska F, leżące w tej samej płaszczyźnie.
- Obracając figurę F dookoła prostej p, otrzymujemy powierzchnię, która ogranicza figurę, zwaną bryłą obrotową.
- Prostą p nazywamy osią obrotu. Jest ona osią symetrii bryły obrotowej.
- Przekrój bryły jest to figura, która powstanie po przecięciu bryły dowolną płaszczyzną.
- Przekrój osiowy bryły obrotowej to część wspólna tej bryły z płaszczyzną zawierającą oś obrotu.
- Przekrój poprzeczny bryły obrotowej to część wspólna tej bryły z płaszczyzną prostopadłą do osi obrotu.