Scenariusz
Temat
Pole powierzchni i objętość stożka
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
X. Stereometria. Uczeń:
4) rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np.: kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie pola powierzchni i objętości stożka korzystając z odpowiednich wzorów.
3. Zastosowanie w sytuacjach z życia codziennego.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pola powierzchni i objętości stożka korzystając z odpowiednich wzorów,
- stosuje wzory na obliczanie pola powierzchni i objętości stożka w sytuacjach z życia codziennego.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest kształtowanie umiejętności obliczania pól powierzchni i objętości stożków.
Realizacja lekcji
Uczniowie, metodą niedokończonych zdań porządkują znane im wiadomości na temat stożka:
- Stożkiem nazywamy bryłę obrotową powstałą przez obrót trójkąta prostokątnego wokół …
- Kątem rozwarcia stożka nazywamy kąt …
- Tworząca stożka to odcinek łączący …
- Siatka stożka składa się z …
- Powierzchnią boczną stożka jest …
Po skończonej pracy nauczyciel ocenia odpowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują rysunek interaktywny przedstawiający wzór na obliczanie pola powierzchni całkowitej stożka. Zapisują odpowiednie zależności.
[Ilustracja interaktywna 1]
Wzór na obliczanie powierzchni stożka:
PIndeks dolny cc - pole powierzchni całkowitej,
r - promień podstawy stożka,
l - tworząca stożka.
Zdobyte informacje uczniowie wykorzystują do rozwiązania zadania.
Polecenie
Powierzchnia boczna stożka po rozwinięciu na płaszczyznę jest wycinkiem koła o promieniu równym 15 cm i kącie środkowym 130°. Oblicz promień podstawy stożka.
Odp.: cm.
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela naczynie w kształcie walca oraz kilka jednakowych naczyń w kształcie stożków. Stożki i walec mają takie same wysokości i podstawy. Ich zadaniem jest znalezienie zależności między pojemnościami obu naczyń. W tym celu naczynie w kształcie stożka napełniają wodą i sprawdzają ile razy pojemność stożka jest mniejsza od pojemności walca. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
Wniosek:
Pojemność stożka jest trzykrotnie mniejsza od pojemności walca o takiej samej wysokości i takim samym promieniu podstawy.
Polecenie
Przeanalizuj uważnie materiał przedstawiony na rysunku interaktywnym. Zanotuj odpowiedni wzór.
[Ilustracja interaktywna 2]
Wzór na obliczanie objętości stożka:
V - objętość stożka,
r - promień podstawy stożka,
H - wysokość stożka.
Korzystając z poznanych informacji uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Wycinek koła, w którym kąt środkowy jest prosty, a promień jest równy 8 cm, tworzy powierzchnię boczną pewnego stożka. Oblicz objętość tego stożka oraz sinus kąta nachylenia wysokości tego stożka do tworzącej.
Odp.: cmIndeks górny 33, .
Polecenie
Walec i stożek mają równe wysokości i równe objętości. Promień podstawy walca jest równy r. Oblicz promień podstawy stożka.
Odp.: .
Polecenie
Trójkąt prostokątny o przyprostokątnych 5 cm i 7 cm obracano najpierw wokół krótszej a następnie wokół dłuższej przyprostokątnej. Czy otrzymane stożki mają takie same objętości i takie same pola powierzchni całkowitej? Odpowiedź uzasadnij.
Odp.: Nie.
Polecenie
Namiot ma kształt stożka o promieniu 1 m. Na uszycie namiotu (bez podłogi) zużyto 7,5 mIndeks górny 22 materiału. Oblicz wysokość namiotu, przyjmując, że .
Odp.: 2,3 m.
Polecenie
Jak zmieni się objętość stożka, gdy jego wysokość zmniejszymy 3 krotnie a promień zwiększymy trzykrotnie?
Odp.: Objętość zwiększy się trzykrotnie.
Polecenie dla chętnych
Trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 8 cm i 6 cm obracano wokół przeciwprostokątnej. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej otrzymanej bryły.
Odp.: cmIndeks górny 22, cmIndeks górny 33.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek i wzory do zapamiętania.
- Wzór na obliczanie pola powierzchni całkowitej stożka:
- Objętość stożka jest trzykrotnie mniejsza od objętości walca o takiej samej wysokości i takim samym promieniu podstawy.
- Wzór na obliczanie objętości stożka: