Scenariusz
Temat
Jak powstaje obraz przy użyciu soczewki rozpraszającej? Ognisko pozorne
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IX. Optyka. Uczeń:
8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Rekonstruuje obrazy przedmiotów wytworzonych przez soczewkę rozpraszającą.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Dokonuje analizy położenia obrazu względem soczewki.
2. Rozpoznaje cechy obrazu.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- konstruuje obrazy wytworzone przez soczewkę rozpraszającą w zależności od położenia przedmiotu względem soczewki,
- rozróżnia cechy obrazów wytworzonych przez soczewkę rozpraszającą w zależności od położenia przedmiotu względem soczewki.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Powtórzenie wiadomości:
- Wymień parametry opisujące układ optyczny soczewki.
- Jakie cechy ma obraz wytworzony przez soczewkę skupiającą?
Realizacja lekcji
Soczewka rozpraszająca jest wklęsła po obydwu stronach. Na rysunkach często jest symbolicznie oznaczana w następujący sposób.
[Ilustracja 1]
Reguły stosowane przy konstrukcji przebiegu promieni przez soczewkę rozpraszającą.
[Ilustracja 2]
Reguła 1.
Promień padający równolegle do osi optycznej załamuje się w taki sposób, że jego przedłużenie przecina oś optyczną w punkcie F.
[Ilustracja 3]
Reguła 2.
Promień padający skierowany tak, że jego przedłużenie przechodzi przez ognisko po drugiej stronie soczewki, po załamaniu staje się równoległy do osi optycznej.
[Ilustracja 4]
Reguła 3.
Kierunek promienia przechodzącego przez środek optyczny soczewki po załamaniu pozostaje niezmieniony.
Polecenie
Przeprowadź odpowiednie konstrukcje i sprawdź, jakie właściwości ma obraz wytworzony przez soczewkę rozpraszającą w zależności od położenia przedmiotu. Wypełnij poniższą tabelkę. Jakie różnice zauważasz, porównując uzyskane wyniki z wynikami dla soczewki skupiającej?
[Ilustracja interaktywna]
[Tabela 1]
Rozwiązanie:
[Tabela 2]
Podsumowanie lekcji
Soczewki rozpraszające wytwarzają zawsze obrazy pozorne, proste i pomniejszone.