Scenariusz
Temat
Położenie bierki na szachownicy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku);
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie położenia punktu na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie na płaszczyźnie punktu, którego położenie opisuje uporządkowana para współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa współrzędne bierki na szachownicy i współrzędne punktu na planszy do gry w okręty,
- zaznacza na szachownicy położenie bierki o danych współrzędnych, zaznacza na planszy do gry w okręty, położenie punktu o danych współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczeń przynosi na lekcję kartkę w kratkę, na której narysowany jest kwadrat o boku długości 8 kratek. Pionowe linie sieci, na której narysowany jest kwadrat, są oznaczone literami od A do H, a poziome liczbami od 1 do 8.
Uczeń przynosi również kartkę w kratkę, na której są narysowane obok siebie dwa kwadraty o bokach długości 10 kratek. Pionowe linie sieci, na której narysowany jest każdy z kwadratów, są oznaczone literami od A do J, a poziome liczbami od 1 do 10.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać i zaznaczać współrzędne bierki na szachownicy i współrzędne punktu na planszy do gry w okręty.
Szachy to gra planszowa znana od połowy XVI wieku, rozgrywana przez dwóch graczy na 64‑polowej szachownicy, za pomocą zestawu pionów i figur.
[Ilustracja 1]
Każde pole na szachownicy opisuje się jednoznacznie za pomocą uporządkowanej pary, której pierwszym elementem jest litera, a drugim elementem jest liczba. Elementy pary nazywamy współrzędnymi.
Pozycja D4 oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą D i wiersza oznaczonego liczbą 4.
[Ilustracja 2]
Na podstawie zdobytych informacji uczniowie opisują położenie bierek na szachownicy.
Polecenie 1
Opisz położenie bierek na szachownicy.
[Ilustracja 3]
Polecenie 2
Otwórz aplet i ustaw bierkę na wskazanym polu.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują wykorzystując kartkę z narysowanym kwadratem o boku długości 8 kratek.
Polecenie 3
W przygotowanym kwadracie o boku długości 8 kratek, zamaluj pola o podanych współrzędnych: C1, A5, F2, H8, D3.
Uczniowie grają w okręty pracując w parach. Wykorzystują kartkę z narysowanymi kwadratami o bokach długości 10 kratek. Na kwadracie znajdującym się z lewej strony, uczniowie zaznaczają swoje okręty, których położenie będzie odgadywał drugi uczeń w parze. Okręty ustawiane są w pionie lub poziomie. Nie mogą stykać się ze sobą ani bokami, ani wierzchołkami. Każdy uczeń zaznacza:
- jeden czteromasztowiec zbudowany z czterech kratek,
- dwa trójmasztowce, każdy zbudowany z trzech kratek,
- trzy dwumasztowce, każdy zbudowany z dwóch kratek,
- cztery jednomasztowce, każdy zbudowany z jednej kratki.
Na kwadracie znajdującym się po prawej stronie, uczniowie zaznaczają „trafione” okręty przeciwnika i oddane przez siebie strzały.
Polecenie 4
Zagraj w okręty. Strzał oddajesz podając wybraną parę współrzędnych, np. A1.
Jeżeli na danym polu znajduje się okręt przeciwnika, mówi on “trafiony”, a ty możesz strzelać dalej podając kolejną współrzędną.
Jeżeli w wyniku strzałów udało się wskazać wszystkie pola, na których znajduje się okręt, przeciwnik mówi “trafiony, zatopiony”.
Jeżeli na polu, które odpowiada danej współrzędnej nie ma okrętu, twój przeciwnik mówi “pudło” i zamieniacie się rolami. Grę wygrywa osoba, która jako pierwsza zatopi wszystkie okręty przeciwnika.
Polecenie dla chętnych:
Dowiedz się, jak można poruszać się skoczkiem po szachownicy. Ustaw skoczka na polu E5. Podaj wszystkie możliwe położenia skoczka w pierwszym ruchu.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Położenie punktu na płaszczyźnie można opisać za pomocą uporządkowanej pary współrzędnych, np. litery i liczby.