Scenariusz
Temat
Ruchy jednostajny prostoliniowy i jednostajnie przyspieszony prostoliniowy w zadaniach
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
6) Uczeń przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Rozwiązywanie zadań problemowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Dokonuje analizy zadania problemowego.
2. Wykorzystuje zależności fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych.
3. Odczytuje i sporządza wykresy zależności parametrów ruchu od czasu.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- przedstawia zapis rozwiązania zadania,
- wyznacza ze wzorów podstawowych wielkości szukane.
Metody kształcenia
1. Pogadanka, burza mózgów.
2. Uczenie się przez rozwiązywanie zadań problemowych.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Polecenie 1
a) Podaj definicję ruchu jednostajnego prostoliniowego.
b) Podaj definicję ruchu jednostajnie przyśpieszonego prostoliniowego.
c) Jak określiłbyś pojęcie ruchu złożonego?
Odpowiedź:
a) Ruch jednostajny prostoliniowy oznacza, że ciało porusza się ze stałą prędkością po torze będącym linią prostą. W ruchu jednostajnym prostoliniowym ciało przebywa jednakowe odcinki drogi w równych odstępach czasu.
b) Ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy oznacza, że ciało porusza się ze stałym przyspieszeniem po torze będącym linią prostą. W ruchu jednostajnie przyśpieszonym prostoliniowym prędkość ciała wzrasta o tą samą wartość w równych odstępach czasu.
c) Ruch złożony to ruch, w którym można wyróżnić fazy reprezentujące znane nam rodzaje ruchu jednostajnego i ruchu jednostajnie przyspieszonego.
Realizacja lekcji
Polecenie 2
Jaki ruch przedstawia poniższy wykres?
[Grafika interaktywna]
Polecenie 3
Motocyklista przez 3 min poruszał się z prędkością 54 , a następnie w ciągu 10 sekund zwiększył swoją prędkość do 72 . Oblicz przyspieszenie i drogę całkowitą przebytą przez motocyklistę. Narysuj wykres prędkości od czasu dla tego ruchu.
Analiza:
Dane:
Szukane:
Rozwiązanie:
(jest to suma dróg przebytych ruchem jednostajnym i jednostajnie przyspieszonym)
ze względu na to, że prędkość początkowa w tej części ruchu nie jest równa 0, wzór na drogę ma postać:
czyli:
Odpowiedź:
Przyśpieszenie motocyklisty wynosi 0,5 , a przebyta droga 2875 m, czyli 2,875 km.
[Ilustracja 1]
Polecenie 4
W oparciu o wykres prędkości od czasu przedstawiający złożony ruch ciała:
a) ustal jakim ruchem porusza się ciało,
b) oblicz wartość przyspieszenia na poszczególnych odcinkach,
c) oblicz wartość drogi przebytej przez ciało.
[Ilustracja 2]
Odpowiedź:
a) odcinek I – ruch jednostajny,
odcinek II – ruch jednostajnie przyśpieszony.
b) odcinek I – ponieważ jest to ruch jednostajny, to wartość przyspieszenia wynosi 0.
odcinek II
c) W celu obliczenia drogi przebytej przez ciało obliczamy pole powierzchni figury pod wykresem.
- pole prostokąta
- pole trapezu
Polecenie 5
Korzystając z informacji z poprzedniego zadania zaznacz, który wykres prawidłowo przedstawia zależność przyspieszenia od czasu dla tego ruchu.
[Ilustracja 3]
Odpowiedź:
a) Fałsz. b) Prawda. c) Fałsz.
Polecenie 6
Narysuj wykres prędkości od czasu dla ruchu ciała poruszającego się po linii prostej z przyspieszeniem, którego zmiany w czasie przedstawia poniższy wykres. Prędkość początkowa ciała wynosiła 0.
[Ilustracja 4]
Analiza:
1. Obliczamy wartość prędkości końcowej na pierwszym odcinku:
ponieważ, to wzór przyjmuje postać .
Ciało od 2 s poruszało się ruchem jednostajnym prostoliniowym z prędkością, której wartość odpowiadała prędkość końcowej w ruchu jednostajnie przyspieszonym. Wartość prędkości wynosi 8 .
[Ilustracja 5]
Podsumowanie lekcji
Wykresy przyspieszenia i wykresy prędkości w funkcji czasu pozwalają na graficzne przedstawienie zależności między wielkościami fizycznymi opisującymi ruchy zmienny i jednostajnie prostoliniowy.
W każdym ruchu złożonym można wyróżnić fazy reprezentujące znany nam rodzaj ruchu.