Temat

Jednostki masy

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:

7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

2. Zamiana jednostek masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;

- zamienia jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Dyskusja - uczniowie wymieniają poznane już jednostki masy. Opowiadają w jakich sytuacjach można je stosować. Zastanawiają się, za pomocą jakich przyrządów można określić masę. Zauważają, że masę tych samych obiektów można podać w różnych jednostkach.

Realizacja lekcji

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem jest zebranie i zaprezentowanie informacji uzyskanych w czasie dyskusji.

Informacje, które powinni zaprezentować uczniowie:

- do mierzenia masy może służyć waga,
- najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona,
- w niektórych sytuacjach zachodzi potrzeba ujednolicenia jednostek, to znaczy zapisania mas w tych samych jednostkach.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą zamianę jednostek masy.

[Grafika interaktywna]

Wnioski:

1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g

Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z 4 poziomów trudności.

Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.

Poziom 1 – każda poprawna odpowiedź za 1 pkt.

Dobierz prawidłową masę do poniższych przedmiotów:

1) Masa listu to:
A. 12 kg
B. 12 t
C. 12 g
D. 12 dag

2) Masa książki to:
A. 23 kg
B. 23 t
C. 23 g
D. 23 dag

3) Masa stołu to:
A. 8 kg
B. 8 t
C. 8 g
D. 8 dag

4) Masa autobusu to:
A. 8 kg
B. 8 t
C. 8 g
D. 8 dag

Poziom 2 – każda poprawna odpowiedź za 2 pkt.

Zaznacz prawidłową odpowiedź.

1) 7 dag to:
A. 70 kg
B. 70 t
C. 700 g
D. 70 g

2) 30 kg to:
A. 300 dag
B. 3000 dag
C. 300 g
D. 3000 g

Poziom 3 – każda poprawna odpowiedź za 3 pkt.

Rozwiąż zadania, korzystając ze wzoru.

Wzór:

[Ilustracja 1]

1) 14 kg 14 dag to:
A. 1414 dag
B. 14140 dag
C. 14140 g
D. 1414 g

2) 54 dag 30 g to:
A. 5430 dag
B. 5403 dag
C. 543 g
D. 570 g

Poziom 4 – każda poprawna odpowiedź za 4 pkt.

Zaznacz prawidłową odpowiedź.

1) 350 dag to:
A. 3 kg 5 dag
B. 30 kg 5 dag
C. 3 kg 50 dag
D. 30 kg 50 dag

2) 18053 kg to:
A. 180 t 53 kg
B. 18 t 530 kg
C. 185 t 3 kg
D. 18 t 53 kg

Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Polecenie dla chętnych:

Na opakowaniach produktów żywnościowych pojawiają się nazwy:

- netto – masa towaru bez opakowania,
- brutto – masa towaru z opakowaniem,
- tara – masa opakowania.

Na puszce z groszkiem widnieje napis „ masa netto 42 dag „.

Oblicz masę brutto puszki z groszkiem, jeśli tara wynosi 40 g.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

Najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona.
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g

Pojawiające się na produktach żywnościowych nazwy oznaczają: 
netto – masa towaru bez opakowania, 
brutto – masa towaru z opakowaniem, 
tara – masa opakowania.