Scenariusz
Temat
Jednostki masy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
7) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
2. Zamiana jednostek masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
- zamienia jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja - uczniowie wymieniają poznane już jednostki masy. Opowiadają w jakich sytuacjach można je stosować. Zastanawiają się, za pomocą jakich przyrządów można określić masę. Zauważają, że masę tych samych obiektów można podać w różnych jednostkach.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem jest zebranie i zaprezentowanie informacji uzyskanych w czasie dyskusji.
Informacje, które powinni zaprezentować uczniowie:
- do mierzenia masy może służyć waga,
- najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona,
- w niektórych sytuacjach zachodzi potrzeba ujednolicenia jednostek, to znaczy zapisania mas w tych samych jednostkach.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą zamianę jednostek masy.
[Grafika interaktywna]
Wnioski:
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z 4 poziomów trudności.
Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Poziom 1 – każda poprawna odpowiedź za 1 pkt.
Dobierz prawidłową masę do poniższych przedmiotów:
1) Masa listu to:
A. 12 kg
B. 12 t
C. 12 g
D. 12 dag
2) Masa książki to:
A. 23 kg
B. 23 t
C. 23 g
D. 23 dag
3) Masa stołu to:
A. 8 kg
B. 8 t
C. 8 g
D. 8 dag
4) Masa autobusu to:
A. 8 kg
B. 8 t
C. 8 g
D. 8 dag
Poziom 2 – każda poprawna odpowiedź za 2 pkt.
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
1) 7 dag to:
A. 70 kg
B. 70 t
C. 700 g
D. 70 g
2) 30 kg to:
A. 300 dag
B. 3000 dag
C. 300 g
D. 3000 g
Poziom 3 – każda poprawna odpowiedź za 3 pkt.
Rozwiąż zadania, korzystając ze wzoru.
Wzór:
[Ilustracja 1]
1) 14 kg 14 dag to:
A. 1414 dag
B. 14140 dag
C. 14140 g
D. 1414 g
2) 54 dag 30 g to:
A. 5430 dag
B. 5403 dag
C. 543 g
D. 570 g
Poziom 4 – każda poprawna odpowiedź za 4 pkt.
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
1) 350 dag to:
A. 3 kg 5 dag
B. 30 kg 5 dag
C. 3 kg 50 dag
D. 30 kg 50 dag
2) 18053 kg to:
A. 180 t 53 kg
B. 18 t 530 kg
C. 185 t 3 kg
D. 18 t 53 kg
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Na opakowaniach produktów żywnościowych pojawiają się nazwy:
- netto – masa towaru bez opakowania,
- brutto – masa towaru z opakowaniem,
- tara – masa opakowania.
Na puszce z groszkiem widnieje napis „ masa netto 42 dag „.
Oblicz masę brutto puszki z groszkiem, jeśli tara wynosi 40 g.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Najczęściej używane jednostki masy to: gram, dekagram, kilogram, tona.
1 t = 1000 kg
1 kg = 100 dag
1 dag = 10 g
1 kg = 1000 g
Pojawiające się na produktach żywnościowych nazwy oznaczają:
netto – masa towaru bez opakowania,
brutto – masa towaru z opakowaniem,
tara – masa opakowania.